Τα μέτρα ύψους ενός δισ. ευρώ για την ενίσχυση του ΕΛΑΠΕ, του λογαριασμού δηλαδή μέσω του οποίου αποζημιώνονται όσοι έχουν εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες και άλλες ΑΠΕ και τα οποία ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, έχουν προκαλέσει θυελλώδεις αντιδράσεις στην αγορά.  Ταυτόχρονα εμπλέκουν τους πάντες στο κλείσιμο μιας ολοένα αυξανόμενης τρύπας, εκτιμώμενης στα 300 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2020: Παραγωγούς, προμηθευτές ενέργειας, καταναλωτές (μέσω της εισφοράς στο ντίζελ και της αφαίρεσης όποιας ελάφρυνσης από την κατάργηση των ΥΚΩ), αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, οι εκπρόσωποι των οποίων έδωσαν γερή μάχη στο πλαίσιο λήψης των σχετικών αποφάσεων για να αποφύγουν τα χειρότερα και να μην επιβαρυνθούν εκ νέου όπως είχε συμβεί παλιότερα, τελικά φαίνεται ότι σε μεγάλο βαθμό την κέρδισαν. Αρκετές μάλιστα από τις προτάσεις τους, εισακούστηκαν από το υπουργείο Ενέργειας. Υπάρχουν βέβαια, κάποιες ανησυχίες για την αύξηση του ποσοστού των εσόδων από την πώληση δικαιωμάτων ρύπων που προορίζεται για τον ΕΛΑΠΕ, όπως επίσης και για το ενδεχόμενο μετακύλησης στους μεγάλους καταναλωτές ενέργειας του εφάπαξ έκτακτου τέλους που κλήθηκαν να καταβάλουν οι προμηθευτές ηλεκτρισμού. Σύμφωνα, όμως, με πηγές της ΔΕΗ και ενόψει των συμβάσεων που λήγουν στο τέλος του χρόνου, δεν θα μετακυληθεί στην κατανάλωση το κόστος από το εφάπαξ έκτακτο τέλος χρέωσης προμηθευτών (2 ευρώ η μεγαβατώρα). Ας δούμε, όμως, συνοπτικά γιατί το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ ήρθε για δεύτερη φορά να δημιουργήσει αναταραχές στην αγορά, να ανασύρει προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες τόσο της βιομηχανίας όσο και των ΑΠΕ και τελικά να αναγκάσει τον κ. Χατζηδάκη να ρισκάρει με την επιβολή έκτακτης εισφοράς σε υφιστάμενα έργα ΑΠΕ, μια αρνητική επενδυτική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και όχι μόνον…

Η μερική «αναβίωση» του Νew Deal
Για τους μη γνωρίζοντες, η βασική πηγή εισροών στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ-ΕΛΑΠΕ είναι το Ειδικό Τέλος Μείωσης Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) που πληρώνεται μέσω των λογαριασμών. Όταν λοιπόν τα έσοδα δεν επαρκούν, δημιουργείται έλλειμμα με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η τακτική αποζημίωση των παραγωγών ΑΠΕ και να δημιουργείται σειρά έμμεσων αρνητικών παρενεργειών στην αγορά και στους καταναλωτές. Ο Ειδικός Λογαριασμός είχε φτάσει το Νοέμβριο του 2012 στο σημείο να παρουσιάζει τόσο μεγάλα ελλείμματα, που ήταν αδύνατον πλέον να αποζημιώνονται κανονικά οι παραγωγοί ΑΠΕ στις τιμές που τους είχαν δοθεί τη δεδομένη περίοδο για τα έργα τους. Έτσι, η τότε ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υπό την ασφυκτική πίεση της τρόϊκα, αναγκάστηκε να επιβάλει αρχικά έκτακτη εισφορά και στη συνέχεια να περάσει σε αναδρομικές και οριζόντιες περικοπές στις αρχικές αποζημιώσεις των έργων.

Πρόκειται για το περίφημο “Νew Deal”, δηλαδή τον Νόμο 4254/2014 που «κούρεψε» αναδρομικά τις ταρίφες χιλιάδων έργων ΑΠΕ. Η αναστάτωση που δημιουργήθηκε στην αγορά ήταν άνευ προηγουμένου, γιατί ακόμα κι αν πράγματι υπήρχε περιθώριο περικοπών λόγω υψηλής ταρίφας σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, οι παραγωγοί είχαν κάνει άλλους υπολογισμούς, είχαν δανειστεί στις τράπεζες και πολλοί βρέθηκαν στον αέρα, περνώντας τα πάνδεινα ή ακόμα και χάνοντας περιουσιακά στοιχεία μέχρι να ξεχρεώσουν τα έργα. Ειδικά η αγορά των φωτοβολταϊκών είχε τότε καταρρεύσει, τα αιολικά ως μεγαλύτερες επενδύσεις, οι οποίες έχουν μικρότερο δείκτη απόδοσης διασώθηκαν οριακά. Το κυριότερο, όμως, ήταν ότι δημιουργήθηκε πλήγμα στο επενδυτικό κλίμα της χώρας και στην εμπιστοσύνη ξένων και εγχώριων επενδυτών.

Η άνοδος και η πτώση του ΠΧΕΦΕΛ
Στην πορεία, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να ενισχύσει τον Ειδικό Λογαριασμό που εμφάνισε εκ νέου έλλειμμα, θεσμοθέτησε τη χρέωση προμήθειας, το ΠΧΕΦΕΛ, το οποίο πλήρωναν οι προμηθευτές ηλεκτρισμού υπέρ των ΑΠΕ. Πλην, όμως, το μέτρο αποσύρθηκε μετά από σειρά προσφυγών της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς το μέτρο επί της ουσίας επιβάρυνε τους μεγάλους καταναλωτές ενέργειας αυξάνοντας το ενεργειακό κόστος, αφού οι προμηθευτές ρεύματος μετέφεραν την όποια χρέωση στους τελικούς καταναλωτές.

Σταδιακά κι ενώ η Ελλάδα έβγαινε από την κρίση, η αγορά και ο ΕΛΑΠΕ ξεκίνησαν να βρίσκουν μια νέα ισορροπία στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και της οριστικής πλέον επικράτησης της καθαρής ενέργειας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Πλην, όμως, πέρυσι (Σεπτέμβριος 2019), ο νυν Υπουργός Ενέργειας επέβαλε αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρισμού με στόχο την άμεση βελτίωση των οικονομικών μεγεθών της ΔΕΗ. Για να μην επιβαρυνθεί ο καταναλωτής, μείωσε τον ΕΤΜΕΑΡ. Ακολούθησε η πανδημία με έντονα αρνητικές επιπτώσεις, τα έσοδα του ΕΛΑΠΕ κατρακύλησαν και δημιουργήθηκε νέο έλλειμμα της τάξης των 300 εκατ. ευρώ.

Ποια είναι τα μέτρα
Μέσω αυτής της πορείας φτάσαμε στο σημερινό πακέτο μέτρων, που ανάμεσα σε άλλα επιβάλλει: Εφάπαξ έκτακτη εισφορά 6% επί του ετήσιου κύκλου εργασιών των παραγωγών ρεύματος για το 2020, εξαιτίας της οποίας οι ηλεκτροπαραγωγοί με έργα που λειτουργούν σε καθεστώς Feed-in Tariff πριν τις 31 Δεκεμβρίου του 2015 θα χάσουν συνολικά 110 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα υπάρξει ισόποση επιβάρυνση για τους προμηθευτές με τη θέσπιση εφάπαξ έκτακτου τέλους ίσο με 2 ευρώ/Mεγαβατώρα για το έτος 2021, αύξηση του ποσοστού πώλησης δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων στο 78% (από 65% που είναι σήμερα), επιβολή πράσινου τέλους στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο για την ενίσχυση πράσινων δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Επιπλέον, υιοθετείται ο μηχανισμός ισόποσης αυξομείωσης μεταξύ Χρέωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) και Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), που θα επιτευχθεί μέσω της σταδιακής διασύνδεσης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών με την ηπειρωτική χώρα, ενίσχυση του ΕΛΑΠΕ κατά 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ και ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού μέσω των εκτιμώμενων εσόδων από το Ειδικό Τέλος Έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ που ήδη καταβάλλεται στη ΡΑΕ υπέρ του ΕΛΑΠΕ. Τέλος, ενισχύεται κατά ποσό της τάξης των 180 εκατ. ευρώ από την εκκαθάριση των χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ -με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2019- για συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών, μέσης και υψηλής τάσης, στη βάση σχετικών κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ.

Eπί του παρασκηνίου
Οι πιέσεις που δέχτηκε το υπουργείο και προσωπικά ο κ. Χατζηδάκης για όλο το διάστημα της διαβούλευσης επί των μέτρων με την πόρτα ανοικτή προς όλους ήταν έντονη. Είναι γνωστή η επίσκεψη των μεγάλων ξένων εταιρειών ΑΠΕ που ουσιαστικά προειδοποίησαν ότι θα αποχωρήσουν από την Ελλάδα αν επαναληφθεί εκ νέου αθέτηση υπογεγραμμένων συμβάσεων για σταθερούς όρους στις συμβάσεις σύνδεσης με το δίκτυο, όπως είχε συμβεί το 2013. Αντίστοιχες, όμως, ήταν οι πιέσεις της ενεργοβόρας βιομηχανίας με την ΕΒΙΚΕΝ να διαμηνύει ότι θα καταφύγει εκ νέου στα ευρωπαϊκά δικαστήρια σε περίπτωση που υιοθετείτο ένα νέο μέτρο τύπου ΠΦΕΧΕΛ. Και βέβαια εν μέσω πανδημίας, ήταν αυτονόητο για το υπουργείο ότι δεν θα έπρεπε να επιβαρυνθεί ούτε ο απλός καταναλωτής.

Έπρεπε λοιπόν να βρεθεί μια διευρυμένη λύση για τον ΕΛΑΠΕ με τη συμμετοχή όλων. Προς αυτήν την κατεύθυνση, ακολουθήθηκε το γερμανικό πρότυπο καθώς στη Γερμανία το έλλειμμα του αντίστοιχου λογαριασμού ΕΛΑΠΕ έχει υπερβεί τα 4 δισ. ευρώ με συμμετοχή όλων στην επίλυση του προβλήματος. Η «γραμμή» Χατζηδάκη ήταν: «Έχουμε σήμερα ένα περιβάλλον κοινωνικής και οικονομικής κρίσης και όλοι πρέπει να συνεισφέρουν. Το μοντέλο ελεύθερης αγοράς, όπως λειτουργεί στις άλλες 26 χώρες της Ευρώπης, στην Ελλάδα ξεκινά τώρα με μεγάλη καθυστέρηση. Την ίδια στιγμή η βιομηχανία πιέζεται, ο απλός καταναλωτής πιέζεται και οι ιδιοκτήτες των ΑΠΕ νομίμως ασφαλώς, με μέση χονδρεμπορική τιμή γύρω στα 40 ευρώ εισπράττουν μέση τιμή 144 ευρώ.

Οι ιδιοκτήτες αιολικών γύρω στα 90 ευρώ και των φωτοβολταϊκών γύρω στα 280 ευρώ». Βάζοντας, λοιπόν, κάτω τα νούμερα και αφού εξαντλήθηκαν οι άλλες λύσεις, λήφθηκε η απόφαση να «σπάσουν» τα αυγά και να επιβαρυνθούν οι παραγωγοί ΑΠΕ για δεύτερη φορά, αλλά και οι προμηθευτές με έκτακτη εισφορά.
Το καίριο ερώτημα δεν είναι, όμως, ποιος θα πληρώσει στην παρούσα φάση τα σπασμένα για τη «μαύρη τρύπα» στον Ειδικό Λογαριασμό για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ΕΛΑΠΕ, αλλά ποιος είναι ο ακριβής χρονικός ορίζοντας και η αποτελεσματικότητα των μέτρων. Γιατί λόγου χάριν ο υπουργός δεν δίνει στη δημοσιότητα τις μελέτες του ΔΑΠΕΕΠ και της ΡΑΕ ως προς το ακριβές μέγεθος του ανοίγματος στον ΕΛΑΠΕ; Ποιο είναι το μήνυμα που λαμβάνουν οι μεγάλοι αλλά και οι μικρότεροι επενδυτές, όπως επίσης και οι καταναλωτές; Θα υπάρξει τελικά σταθερότητα και ασφάλεια στην αγορά και μάλιστα σε μια περίοδο που η απολιγνιτοποίηση βρίσκεται σε κρίσιμο στάδιο;

Δεδομένου ότι το πρόβλημα του ΕΛΑΠΕ είναι εξόχως διαρθρωτικό, οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα είναι προφανώς δύσκολες και θα κριθούν στην πορεία. Ας δούμε, όμως, πώς βλέπει το καυτό αυτό θέμα η βιομηχανία, αλλά και ο ΔΑΠΕΕΠ που λειτουργεί τον Ειδικό Λογαριασμό.

Βιομηχανίες: Ενώπιων των ΑΠΕ
Εντονη «μάχη» των μέτρων για τον ΕΛΑΠΕ, έδωσε η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών-EBIKEN. Ο πρόεδρός της, Αντώνης Κοντολέων, πληροφορούμενος ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες πρότειναν την κάλυψη σημαντικού τμήματος του ελλείμματος του ΕΛΑΠΕ από τους προμηθευτές, λόγω της αυξημένης κερδοφορίας που παρουσιάζουν ειδικά αυτήν την περίοδο, προειδοποίησε ξεκάθαρα το υπουργείο, ότι σε αυτήν την περίπτωση η Ένωση θα προσφύγει εκ νέου στις Βρυξέλλες. Κάτι το οποίο είχε συμβεί και με το ΠΧΕΦΕΛ, την αντίστοιχη δηλαδή χρέωση που είχε επιβάλει η προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία αποσύρθηκε μετά από σειρά προσφυγών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η EBIKEN, θεωρεί ότι ένα τέτοιο μέτρο επί της ουσίας θα επιβαρύνει τους μεγάλους καταναλωτές ενέργειας αυξάνοντας το ενεργειακό κόστος, αφού οι προμηθευτές ρεύματος θα μετακυλήσουν την όποια χρέωση τους επιβληθεί στους τελικούς καταναλωτές. Όπως τονίζει άλλωστε χαρακτηριστικά ο κ. Κοντολέων, «μια τέτοια κίνηση έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης και του ΥΠΕΝ για μείωση του κόστους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για τη βιομηχανία».

Τελικά, το υπουργείο έβαλε στους προμηθευτές ηλεκτρισμού εφάπαξ έκτακτο τέλος 2 ευρώ ανά μεγαβατώρα, το οποίο θα πληρώσουν η ΔΕΗ και πλήθος άλλων ιδιωτικών εταιρειών που πωλούν ρεύμα. Φαίνεται, όμως, ότι τουλάχιστον τα 65 εκατ. ευρώ που αναλογούν στη ΔΕΗ θα απορροφηθούν και δεν θα μετακυλιστούν στους μεγάλους πελάτες της. Άλλωστε, 110 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην επιβάρυνση δεν είναι μεγάλο ποσό σε εποχή μεγάλης κερδοφορίας για τους προμηθευτές. Κατά την εκτίμηση μάλιστα της αγοράς, λόγω της επιδότησης από την ανάπτυξη των ΑΠΕ και της μείωσης της Οριακής Τιμής Συστήματος (νυν Τιμής Εκκαθάρισης Αγοράς Επόμενης Ημέρας στο σημερινό target model), τα κέρδη του κλάδου της προμήθειας, υπερβαίνουν το ποσό των 2 δισ. ευρώ κατά τη χρονική περίοδο από το 2018 έως το 2021, συμπεριλαμβανομένου και του διαστήματος της πανδημίας.

Εξορθολογισμός των ΑΠΕ
Η ΕΒΙΚΕΝ που διατηρεί πάντα τη σαφή και πάγια θέση να καταργηθούν οι επιδοτήσεις ΑΠΕ, θα πρέπει να είναι πάντως ιδιαίτερα ικανοποιημένη. Στο πλαίσιο των αποφάσεων για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ, εισακούστηκαν παρεμβάσεις της με στόχο τον εξορθολογισμό του κόστους των ΑΠΕ. Ανάμεσα σε αυτές είναι η προσαρμογή όρων των δημοπρασιών ΑΠΕ, έτσι ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις τιμές της αγοράς και τις τιμές των αντίστοιχων δημοπρασιών στα κράτη μέλη ΕΕ, καθώς επίσης οι φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις με ισχύ άνω των 2ΜW και οι αιολικές εγκαταστάσεις με ισχύ άνω των 10ΜW να συμμετέχουν εφεξής στην αγορά, όπως προβλέπεται στο άρθρο 12 παρ. 2 του κανονισμού 2019/943 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ας σημειωθεί επίσης ότι ο κ. Κοντολέων, σχολιάζοντας τις προάλλες την παρέμβαση των ξένων εταιρειών ΑΠΕ προς τον κ. Χατζηδάκη για τον ΕΛΑΠΕ, ανέφερε καυστικά ότι «αυτή αποτελεί τουλάχιστον πρόκληση στη δοκιμαζόμενη βιομηχανία και τους χιλιάδες εργαζόμενούς της και μπορεί να εκληφθεί και ως εκβιασμός, πολυεθνικών εταιρειών ΑΠΕ για να μην χάσουν τις εγγυημένες αποδόσεις τους, που προφανώς η φτωχή Ελλάδα τους δίνει από χρήματα που δεν έχει…».

Ρύποι και ΕΤΜΕΑΡ
Σε ότι αφορά το μέτρο αύξησης του ποσοστού των εσόδων από την πώληση δικαιωμάτων ρύπων που προορίζεται για τον ΕΛΑΠΕ η ΕΒΙΚΕΝ εκφράζει κάποιες ανησυχίες γιατί είναι αμφίβολο αν το υπόλοιπο των εσόδων από τους ρύπους θα επαρκεί για να καλύψει την αντιστάθμιση που παίρνει η βιομηχανία για το ΕΤΜΕΑΡ. Ας σημειωθεί ότι από φέτος έχουν αλλάξει οι κανονισμοί για τον μηχανισμό της αντιστάθμισης, προσαρμοζόμενοι στα ευρωπαϊκά δεδομένα, και πλέον εντάσσονται σε αυτόν τα διυλιστήρια και ενδεχομένως και οι αυτοπαραγωγοί.

Αυτό λογικά αυξάνει τη σχετική δαπάνη σε μία περίοδο που απομένει μόνον το 22% των εσόδων, από 35% προηγουμένως, για το σκοπό αυτό και την κάλυψη όποιων άλλων υποχρεώσεων χρηματοδοτούνταν μέχρι σήμερα από τα έσοδα πώλησης δικαιωμάτων ρύπων. Αυτό επίσης που συνεχίζει να απασχολεί την ενεργοβόρο βιομηχανία μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής των στοιχείων στην πλατφόρμα του ΔΑΠΕΕΠ προκειμένου να υπαχθούν σε καθεστώς μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ, είναι η εφαρμογή στην κατανάλωση μοναδιαίας χρέωσης ΕΤΜΕΑΡ ίση με 0,3€/MWh. Θέμα το οποίο αναμένεται να αποσαφηνιστεί με σχετική υπουργική απόφαση.

ΔΑΠΕΕΠ: Πεπερασμένα έσοδα, αυξανόμενες πληρωμές
Πώς, όμως, εξηγεί το έλλειμμα που παρουσιάζει ο ΔΑΠΕΕΠ (Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης), ο Διευθύνων Σύμβουλος Γιάννης Γιαρέντης; «Το πρόβλημα είναι διαρθρωτικό και συνολικότερο και εδράζεται στο γεγονός ότι οι εκροές του λογαριασμού, δηλαδή οι πληρωμές προς τις ΑΠΕ αυξάνονται την ίδια στιγμή που τα έσοδα είναι πεπερασμένα. Το έλλειμμα επιδεινώθηκε, όμως, σημαντικά εξαιτίας της κρίσης της πανδημίας και της σημαντικής υποχώρησης της ζήτησης και της οριακής τιμής του συστήματος.

Προβλέπεται να φτάσει στα 217,6 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020, ενώ εάν συνυπολογιστεί και το μαξιλάρι των 70 εκατ. ευρώ, θα φτάσει στα 287,6 εκατ. ευρώ. Από αυτό το ποσό, περίπου το μισό δηλαδή 118 εκατ. ευρώ αφορούν σε μείωση των εσόδων από τον ΗΕΠ, εξαιτίας της μείωσης της κατανάλωσης». Σύμφωνα με τον ίδιο, σημαντική είναι και η μείωση των εσόδων από τις δημοπρασίες ρύπων, καθώς οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων από τα 27 ευρώ ο τόνος έπεσαν έως και στα 17 ευρώ ο τόνος, στερώντας σημαντικά έσοδα από τον ΕΛΑΠΕ. «Τέλος, τα έσοδα από το ΕΤΜΕΑΡ μειώθηκαν λόγω του περιορισμού της κατανάλωσης, ενώ ρόλο έπαιξε και η περυσινή μείωση του ΕΤΜΕΑΡ» καταλήγει ο κ. Γιαρέντης.

Η έλευση των «πράσινων» πιστοποιητικών
Ο ΔΑΠΕΕΠ, έχει αναθέσει πάντως σχετική μελέτη στην Grand Thornton, η οποία προβλέπεται να παραδοθεί εντός των ημερών. Ανάμεσα στα εργαλεία, που όπως εκτιμάται μπορούν να αποτελέσουν μέρος της λύσης του προβλήματος, συμπεριλαμβάνονται και οι εγγυήσεις προέλευσης. Πρόκειται για τα περίφημα πράσινα πιστοποιητικά, τα οποία διαβεβαιώνουν ότι η ενέργεια που αγοράζουμε από τον προμηθευτή μας έχει παραχθεί από ΑΠΕ. Εκτός από το ότι βοηθούν στην ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, αποτελούν και ένα καινοτόμο εργαλείο χρηματοδότησης των επενδύσεων ΑΠΕ.

Ο ΔΑΠΕΕΠ έγινε μέλος και απέκτησε εκπροσώπηση στον ΑΙΒ, δηλαδή στο ευρωπαϊκό όργανο των φορέων έκδοσης εγγυήσεων προέλευσης. Ας σημειωθεί ότι είναι ήδη αρκετές και οι ελληνικές βιομηχανίες που χρησιμοποιούν με επιτυχία τα «πράσινα» πιστοποιητικά. Επίσης, ο κ. Γιαρέντης επιβεβαιώνει το νέο ρόλο του Διαχειριστή στο θέμα της αδειοδότησης των έργων ΑΠΕ, με στόχο την απλοποίηση αλλά και την επιτάχυνση των διαδικασιών.

Όπως τονίζει, αυτή τη στιγμή στη χώρα μας έχουμε εγκατεστημενη ισχύ 6,9 GW ΑΠΕ. Όμως για να καλυφθούν οι στόχοι του ΕΣΕΚ (Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα) απαιτούνται 19GW έως το 2030. Δηλαδή μέσα στα επόμενα 10 χρόνια θα πρέπει να εγκατασταθούν 12 GW νέων έργων ΑΠΕ, ή αλλιώς 1200 MW ετησίως. Το συνολικό ύψος των επενδύσεων για να καλυφθεί ο στόχος του 2030 φτάνει πάνω από τα 10 δισ. ευρώ ή αλλιώς κατά μέσο όρο 1,2 δισ. ευρώ ετησίως. Επομένως υπάρχει ήδη ένα περίγραμμα των αναγκών για νέες επενδύσεις. Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι να μπει «κόφτης», αλλά να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, ώστε να υλοποιηθούν οι αναγκαίες επενδύσεις.

Σε κάθε περίπτωση η οριστική εξάλειψη του ελλείμματος του ΕΛΑΠΕ δεν θα είναι εύκολη. Απαιτεί ουσιαστική διερεύνηση όλων των παραμέτρων ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι κλυδωνισμοί στην οικονομία, διαφυλάσσοντας πάνω από όλα και το «πράσινο» μέλλον της χώρας αλλά και την κοινωνική συνοχή.