Ο χώρος που χρησιμοποιείται ένα περονοφόρο κι ένα πλήθος άλλων παραγόντων καθορίζουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των δύο τύπων κινητήρα στα συγκεκριμένα οχήματα.
Το συγκριτικό τεστ που ακολουθεί ξεδιαλύνει την εικόνα για τον επιχειρηματία σε ποιο τύπο κινητήρα να επενδύσει, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησής του.

Τα περονοφόρα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε επαγγελματικούς χώρους, όπως είναι οι μεγάλες αποθήκες ή οι χώροι παραγωγής. Η αποστολή τους είναι να μεταφέρουν, ανυψώνουν και αποθηκεύουν βαριά φορτία. Χωρίς τη χρήση τους, η μετακίνηση εμπορευμάτων θα ήταν μια πολύ αργή και απαιτητική διαδικασία.
Υπάρχουν πολλοί τύποι περονοφόρων με διαφορετικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες. Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά είναι ο τύπος κινητήρα που χρησιμοποιούν. Ο κινητήρας κάνει μεγάλη διαφορά στην απόδοση ενός περονοφόρου. Ο τύπος του κινητήρα συνδέεται με την ευκολία χρήσης, το κόστος λειτουργίας και τον αντίκτυπο του περονοφόρου στο περιβάλλον. Ο κινητήρας παίζει, επίσης, ρόλο σε ποιους τύπους θέσεων εργασίας και χώρους εργασίας είναι καταλληλότερο να δουλέψει ένα περονοφόρο.
Ο ηλεκτρικός και ο ντίζελ είναι από τους δύο πιο δημοφιλείς τύπους κινητήρων (υπάρχουν και άλλοι). Στην ερώτηση σχετικά με το ποιος είναι καλύτερος, δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση, αφού αυτή εξαρτάται από διάφορους παράγοντες:

• Το κόστος αγοράς και λειτουργίας.
• Το χώρο που χρησιμοποιείται το περονοφόρο (εσωτερικό ή εξωτερικό).
• Πόση ώρα χρησιμοποιείται σε κάθε βάρδια.
• Περιβαλλοντικά κριτήρια.
• Το κόστος συντήρησης.
Για να αποφασίσει ένας επιχειρηματίας ποιος τύπος περονοφόρου είναι κατάλληλος για τις ανάγκες του, θα συγκρίνουμε τις διαφορές μεταξύ των δύο.

ΧΡΗΣΗ
Τόσο τα πετρελαιοκίνητα περονοφόρα όσο και τα ηλεκτρικά κάνουν την ίδια βασική δουλειά: ανυψώνουν, φορτώνουν, εκφορτώνουν και μετακινούν προϊόντα και υλικά από το ένα μέρος στο άλλο. Μπορούν και τα δύο να μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες φορτίων σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό οφείλεται στην ικανότητά τους να ανυψώνουν με ασφάλεια και να μεταφέρουν φορτία. Αυτό που τα διαχωρίζει είναι η χρήση τους.
Τα πετρελαιοκίνητα περονοφόρα είναι συνήθως μεγαλύτερα, σε γενικές γραμμές ισχυρότερα και χρησιμοποιούνται κυρίως σε εξωτερικούς χώρους. Όπως υποδηλώνει το όνομα τους, προωθούνται από έναν κινητήρα ντίζελ. Ως αποτέλεσμα, εκπέμπουν επιβλαβή αέρια του θερμοκηπίου. Τα ηλεκτρικά περονοφόρα είναι συνήθως πιο συμπαγή και έχουν μικρότερη περιστρεφόμενη ακτίνα. Για να γίνει κατανοητή αυτή η σημαντική διαφορά στα μεγέθη μεταξύ των δύο τύπων, απλά να αναφέρουμε ότι για μια δεδομένη εταιρεία κατασκευής περονοφόρων, το μεγαλύτερο ηλεκτρικό περονοφόρο έχει ανυψωτική ικανότητα 9tn σε σύγκριση με το ντίζελ που έχει 48tn. Πρακτικά, όπως γίνεται αντιληπτό, τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα. Τα μικρά ηλεκτροκίνητα, λοιπόν, είναι κατάλληλα για αποθήκες και άλλους εσωτερικούς χώρους εργασίας. Τροφοδοτούνται από μια μπαταρία και δεν εκπέμπουν καυσαέρια. Έτσι είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και τους χειριστές τους.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΕΡΟΝΟΦΟΡΑ
Τα ηλεκτρικά περονοφόρα κατασκευάζονται εδώ και καιρό. Παρόλα αυτά, άρχισαν να κερδίζουν έδαφος στην αγορά σχετικά πρόσφατα. Αυτό συνέβη για δύο λόγους. Ο ένας αφορά στο αυξανόμενο κόστος των καυσίμων και ο άλλος στην αυξανόμενη ανησυχία για το περιβάλλον. Τα ηλεκτρικά περονοφόρα δεν απελευθερώνουν εκπομπές στον αέρα που μπορούν να βλάψουν τα άτομα που εργάζονται στους εργασιακούς χώρους ή το τοπικό περιβάλλον. Είναι, επίσης, πολύ πιο αθόρυβα από τα πετρελαιοκίνητα περονοφόρα. Αυτό τα καθιστά την καλύτερη επιλογή για εσωτερικούς χώρους εργασίας. Ένας άλλος λόγος που οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυξάνονται είναι και η βελτίωση των μπαταριών, οι οποίες παρέχουν αυξημένη αυτονομία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην αγορά κυκλοφορούν περονοφόρα, τα οποία προσφέρονται με δυο τύπους μπαταριών: τις Lead-acid και τις πιο ακριβές Li-ion. Αυτός είναι ένας βασικός διαχωρισμός στα ηλεκτρικά περονοφόρα. Μια άλλη διαφορά είναι η τάση στην οποία δουλεύουν τα κυκλώματα τους. Μια ακόμα διαφορά έχει να κάνει με το ποσά μοτέρ μπορεί να έχουν για πρόωση, ανύψωση κ.λπ. Έτσι είναι εύλογο, ότι εάν ένα ηλεκτρικό περονοφόρο έχει δυο μοτέρ για πρόωση, να είναι πιο ακριβό και πιο αποδοτικό από ένα άλλο αντίστοιχης ανυψωτικής ικανότητας, αλλά με ένα μοτέρ μικρότερης συγκριτικά ισχύος. Στην περίπτωση των ντίζελ πάντως βρίσκουμε ένα μοτέρ για όλες τις εργασίες, πρόωση και ανύψωση μαζί.

Όταν στο χώρο χρησιμοποιούνται ηλεκτρικά περονοφόρα, οι εργαζόμενοι δεν αναγκάζονται να αναπνέουν τοξικά καυσαέρια. Το συνολικά χαμηλότερο επίπεδο θορύβου επίσης, δημιουργεί έναν ασφαλέστερο χώρο εργασίας. Τα πετρελαιοκίνητα περονοφόρα μπορεί να κάνουν τόσο θόρυβο (ειδικά εάν είναι παλαιάς τεχνολογίας), που οι εργαζόμενοι συχνά δεν μπορούν να ακούν ο ένας τον άλλον. Το τελευταίο αυτό χαρακτηριστικό αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων. Εδώ να πούμε βέβαια, ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία γίνεται ολοένα και πιο αυστηρή ως προς τις ηχητικές εκπομπές, με συνέπεια τα καινούρια πετρελαιοκίνητα περονοφόρα να παράγουν πλέον λιγότερο θόρυβο κατά την εργασία τους, σε σχέση με το παρελθόν.

Επειδή τα ηλεκτρικά έχουν συνήθως μικρότερο μέγεθος και αντίστοιχα μικρότερη ανυψωτική ικανότητα από τα πετρελαιοκίνητα, τα ηλεκτρικά περονοφόρα δουλεύουν ευκολότερα σε στενούς χώρους, όπως οι διάδρομοι και οι γωνίες μιας αποθήκης. Ο ανεφοδιασμός στα ηλεκτρικά περονοφόρα απαιτεί επαναφόρτιση ή αντικατάσταση της μπαταρίας. Δεν υπάρχουν δεξαμενές καυσίμων για πλήρωση.
Τα ηλεκτρικά έχουν λιγότερα κινούμενα μέρη που μπορούν να σπάσουν ή να υποστούν ζημιά. Αυτό μειώνει το χρόνο που το μηχάνημα είναι εκτός λειτουργίας σε περίπτωση βλάβης και το κόστος συντήρησης.

ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΩΝ
Όπως με κάθε μηχάνημα, έτσι και τα ηλεκτρικά περονοφόρα έχουν τα μειονεκτήματά τους. Ενώ ορισμένα έχουν σχεδιαστεί για υπαίθρια εργασία, τα περισσότερα είναι κατάλληλα μόνο για εσωτερικούς χώρους εργασίας. Η έκθεσή τους στη βροχή, το χιόνι τον πάγο κ.λπ. μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα ηλεκτρικά μέρη και το κύκλωμα του περονοφόρου.
Στην περίπτωση, επίσης, που η δουλειά είναι πολύ εντατική και εκτείνεται σε περισσότερες από μία βάρδιες, το μεγαλύτερο μειονέκτημα μπορεί να είναι οι περιορισμοί που προκύπτουν από τη μπαταρία και τη διαθέσιμη ενέργεια που υπάρχει σε αυτή. Όταν οι χειριστές πρέπει να περιμένουν λοιπόν, μέχρι να φορτιστεί πλήρως η μπαταρία για να ξεκινήσουν τη δουλειά, αυτό αυξάνει το κόστος μειώνοντας παράλληλα την παραγωγικότητα.
Όπως αντιλαμβάνεστε δεν υπάρχει σύγκριση ανάμεσα στο αρχικό κόστος μιας μπαταρίας και του φορτιστή σε σχέση με το πετρέλαιο καύσιμο. Αντίστοιχα το συνολικό κόστος κτήσης του ηλεκτρικού είναι μεγαλύτερο από του αντίστοιχης ανυψωτικής ικανότητας πετρελαιοκίνητου. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι οι μπαταρίες συχνά δεν διαρκούν μια ολόκληρη βάρδια. Αυτό απαιτεί από την αποθήκη ή το χώρο παραγωγής να διαθέτει στόλο περονοφόρων που να είναι πάντα έτοιμα να δουλεψουν. Μια άλλη επιλογή είναι, οι χρήστες να έχουν προμηθευτεί επιπλέον μπαταρίες, που να μπορούν να αντικαταστήσουν τις εξαντλημένες. Και οι δύο μέθοδοι πάντως αυξάνουν το λειτουργικό κόστος.

Ένα ακόμη πρόβλημα μπορεί να αποτελεί το γεγονός ότι σε περίπτωση αλλαγής της μπαταρίας με μια άλλη φορτισμένη, να χρειάζεται ένα έξτρα περονοφόρο για να βγάλει από τη θέση της την παλιά και να βάλει την καινούργια. Κάτι άλλο που, επίσης, πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας κατά νου, είναι ότι πρέπει να διαθέτει ένα χώρο που θα χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των περονοφόρων (αυτό ισχύει στην περίπτωση που το περονοφόρο διαθέτει μπαταρίες Lead–acid). Αυτός ο χώρος κατά βάση πρέπει να διαθέτει πολύ καλό αερισμό. Επιπλέον, ένα περονοφόρο με μπαταρίες Lead–acid πρέπει εβδομαδιαία να ελέγχεται ως προς τη στάθμη των υγρών και ενδεχομένως, αυτά να συμπληρώνονται. Από εκεί και πέρα, πρέπει να γίνονται κάποιοι μηνιαίοι έλεγχοι όσον αφορά στη μπαταρία, αλλά δε θα μπούμε σε τόση λεπτομέρεια στην παρούσα φάση.

Κάτι που πρέπει να αναφερθεί εδώ είναι το πλεονέκτημα των μπαταριών Li-ion, οι οποίες μπορούν να φορτισθούν και μερικώς αν υπάρχει ανάγκη, ώστε με τη μερική φόρτιση το περονοφόρο να συνεχίσει την εργασία του. Οι ίδιες αυτές μπαταρίες δεν απαιτούν φόρτιση σε αεριζόμενο χώρο.

Να σημειώσουμε, επίσης, σε αυτό το σημείο ότι οι τεχνικοί που διαθέτει η επιχείρηση, θα πρέπει να εκπαιδευτούν τουλάχιστον στα βασικά της συντήρησης ενός ηλεκτρικού περονοφόρου. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, υπάρχουν σημαντικές διάφορες καθώς και ανάγκες σε ένα ηλεκτρικό σε σύγκριση με ένα ντίζελ περονοφόρο.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΑ ΠΕΡΟΝΟΦΟΡΑ
Τα περονοφόρα με κινητήρες ντίζελ είναι καλύτερα για υπαίθριες εργασίες για πολλούς λόγους. Ο κινητήρας τους παρέχει συνήθως περισσότερη ισχύ από τα ηλεκτρικά περονοφόρα. Είναι κατασκευασμένα, επίσης, για να έχουν μεγαλύτερες ανυψωτικές ικανότητες. Είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα για να δουλεύουν σε ανώμαλο έδαφος. Μπορούν να αντέξουν τις καιρικές συνθήκες καλύτερα από τα ηλεκτρικά μοντέλα. Κάνουν περισσότερο θόρυβο από τα ηλεκτρικά, αλλά αυτό δεν είναι συνήθως τόσο μεγάλο πρόβλημα σε εξωτερικούς χώρους.

Ένα πραγματικό πλεονέκτημα των πετρελαιοκίνητων περονοφόρων είναι ότι μπορούν να λειτουργήσουν περισσότερο, χωρίς να εξαντληθούν τα καύσιμα. Όταν αυτά τελειώσουν, χρειάζονται μόνο λίγα λεπτά για να γεμίσει το ρεζερβουάρ καυσίμου. Η αλλαγή μπαταριών στα ηλεκτρικά συγκριτικά είναι μια μακρύτερη και πιο περίπλοκη διαδικασία. Μπορεί να διαρκέσει πολύ περισσότερο εάν η μπαταρία αντικατάστασης πρέπει να επαναφορτιστεί πριν μπορέσει να τοποθετηθεί στο περονοφόρο.

Τα πετρελαιοκίνητα περονοφόρα δεν απαιτούν επιπλέον χώρο για σταθμούς φόρτισης μπαταρίας. Μπορούν επίσης να σταθμεύσουν οπουδήποτε, κι όχι σε κάποιο σταθμό φόρτισης. Τα ντίζελ ξεπερνούν τα ηλεκτρικά όταν μιλάμε για ισχύ και ανυψωτική ικανότητα.

Επίσης, ένα πετρελαιοκίνητο περονοφόρο που χρησιμοποιείται σε χώρους με κλίσεις θα είναι μακροπρόθεσμα πιο αξιόπιστο από το αντίστοιχο ηλεκτρικό. Η προσθήκη υδραυλικών ή άλλων εξαρτημάτων στο περονοφόρο θα έχει πιο μεγάλες επιπτώσεις σε ένα ηλεκτρικό περονοφόρο παρά σε ένα πετρελαιοκίνητο. Κατά κανόνα, όσο περισσότερα εξαρτήματα χρειάζονται ισχύ από τον κινητήρα ενός ηλεκτρικού περονοφόρου, τόσο πιο γρήγορα εξαντλείται η μπαταρία και η συνολική ισχύς του περονοφόρου.

ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΩΝ
Στο μειονεκτήματα των πετρελαιοκίνητων περονοφόρων συγκαταλέγονται η αδυναμία χρήσης σε εσωτερικούς χώρους λόγω καυσαερίων και θορύβου. Στην απόλυτη ανάγκη, δηλαδή σε περίπτωση που δεν γίνεται διαφορετικά, η χρήση του πετρελαιοκίνητου σε κλειστό χώρο απαιτεί ειδική εκπαίδευση, ώστε να επιτυγχάνεται μια σχετικά ασφαλή χρήση. Γενικά, απαιτείται προσεκτική αξιολόγηση της ποιότητας του αέρα στο εσωτερικό του χώρου εργασίας. Η εγκατάσταση πρέπει να χρησιμοποιήσει ασφαλείς πρακτικές για την εξάλειψη του μονοξειδίου του άνθρακα.

Οι εργαζόμενοι πρέπει να γνωρίζουν απόλυτα τους κινδύνους από τη χρήση πετρελαιοκίνητων μηχανημάτων σε κλειστούς χώρους.Τέλος, τα πετρελαιοκίνητα περονοφόρα έχουν περισσότερα κινούμενα μέρη από τα ηλεκτρικά. Αυτό απαιτεί περισσότερη συντήρηση, γεγονός που αυξάνει το λειτουργικό κόστος. Τα περονοφόρα με κινητήρα ντίζελ είναι, επίσης, πιο δύσκολο να ελιγχθούν με ασφάλεια γύρω από γωνίες και στενά σημεία (στην περίπτωση που έχουν μεγαλύτερο μέγεθος).
Αλλά όταν ο χώρος εργασίας είναι εξωτερικός τόσο σε ομαλό όσο και σε σχετικά ανώμαλο έδαφος, ένα πετρελαιοκίνητο περονοφόρο είναι το απόλυτο εργαλείο για να φέρει εις πέρας τη δουλειά.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Τι κρατάμε λοιπόν από όλα τα παραπάνω:
• Το συνολικό κόστος της αγοράς του ηλεκτρικού είναι μεγαλύτερο από το πετρελαιοκίνητο (η σύγκριση αφορά περονοφόρα ίδιων ανυψωτικών ικανοτήτων).
• Το κόστος χρήσης του ηλεκτρικού (συμπεριλαμβανομένης της συντήρησης) είναι μικρότερο (η σύγκριση αφορά περονοφόρα ίδιων ανυψωτικών ικανοτήτων).
• Σε περίπτωση χρήσης σε εσωτερικούς χώρους πρακτικά η επιλογή του ηλεκτρικού είναι μονόδρομος.
• Αν οι ανάγκες έχουν να κάνουν με πολύ μεγάλα φορτία (>18tn) πάλι η επιλογή είναι μονόδρομος, δηλαδή πετρελαιοκίνητο.
• Συνήθως οι μπαταρίες των ηλεκτρικών περονοφόρων διαρκούν για συνεχή χρήση μιας βάρδιας. •