H εφοδιαστική αλυσίδα καλείται να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της φετινής χρονιάς, έτσι ώστε να εξυπηρετήσει τον τελικό αποδέκτη, δηλαδή τον καταναλωτή. Σε αυτό το πλαίσιο, οι κατευθύνσεις, οι οποίες έχουν αναδυθεί σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με το μετασχηματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, αναδεικνύουν τις τάσεις που αναλύονται στο άρθρο.

Με το 2023 να μας υποδέχεται, η Ελλάδα συνεχίζει να προσπαθεί να ορθοποδήσει από τους κλυδωνισμούς που έχουν προξενήσει παγκόσμια φαινόμενα, όπως πχ η πανδημία του κορωνοϊού και η πολεμική σύγκρουση της Ρωσίας με την Ουκρανία, και τα οποία εξακολουθούν να βρίσκονται σε εξέλιξη. Συνέπειες όπως η αύξηση της τιμής στην ενέργεια (πετρέλαιο, ηλεκτρισμός) και στα καταναλωτικά αγαθά διατροφής είναι γνωστές σε κάθε πολίτη, καθότι η επίδραση που φέρουν στην καθημερινότητα του είναι εμφανείς και καθοριστικές. Πριν όμως αυτές οι παρενέργειες χτυπήσουν την πόρτα του τελικού καταναλωτή, η εφοδιαστική αλυσίδα είναι αυτή η οποία καλείται να ανταποκριθεί στα νέα αυτά δεδομένα και να προσαρμοστεί έτσι ώστε να εξυπηρετήσει τον τελικό αποδέκτη, δηλαδή τον καταναλωτή.

Οι κατευθύνσεις, οι οποίες έχουν αναδυθεί σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με το μετασχηματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, αναδεικνύουν συνολικά μια ανάγκη αυτονομίας σε εθνικό επίπεδο που θα επιτρέπει στις χώρες να προσαρμόζονται με ταχύτητα στις νέες πραγματικότητες εκτός συνόρων, έτσι ώστε οι αναταράξεις που τις συνοδεύουν να είναι ελεγχόμενες. Ταυτόχρονα, όμως, η εφοδιαστική αλυσίδα καλείται να ανταπεξέλθει και στις απαιτήσεις που έχει αναπτύξει το αγοραστικό κοινό, η πεμπτουσία των οποίων αναφέρεται στην ταχύτητα παράδοσης, τη μέγιστη πληροφόρηση και τη διαχρονική ανάγκη για μειωμένο κόστος.

Επομένως, αν κανείς παρατηρήσει τη μορφή την οποία η εφοδιαστική αλυσίδα στην Ελλάδα έχει αρχίσει να παίρνει για να υπηρετήσει τις παραπάνω ανάγκες, θα εντοπίσει την κατεύθυνση προς:

• Επικοινωνία όλων των κρίκων της Εφοδιαστικής Αλυσίδας μεταξύ τους: Η διασύνδεση προμηθευτών α’ υλών, μονάδων παραγωγής, αντιπροσώπων, εμπόρων και μεταφορέων εξοπλίζει την κάθε μια από τις θεμελιώδεις αυτές οντότητες της εφοδιαστικής με πληροφόρηση που επιτρέπει την άμεση αντίδραση, την ανάληψη προληπτικών δράσεων και η οποία είναι προσβάσιμη από όλες.

Αύξηση αποθέματος⇒Αύξηση ζήτησης αποθηκευτικών χώρων: Το φαινόμενο της έλλειψης πρώτων υλών, των εντυπωσιακά μεγάλων χρόνων παράδοσης (lead time), αλλά και της μεταβλητότητας των τιμών που οδηγεί σε μεγαλύτερες παραγγελίες για να αποφευχθεί τυχόν μεγαλύτερη αύξηση, μεταφράζεται στην εφοδιαστική αλυσίδα σε μεγαλύτερα αποθέματα. Ως εκ τούτου η ζήτηση για αποθηκευτικά κέντρα παραμένει αμείωτη και μάλιστα για κέντρα με διαφορετικές απαιτήσεις και χαρακτηριστικά (διαθέσιμο ύψος, ράμπες, πατάρια, αυτοματισμοί).

• Διαχείριση αποθεμάτων: Παρά το γεγονός ότι η ανάγκη για αποθεματοποίηση είναι σημαντική όπως αναφέρθηκε, αυτό δεν θα πρέπει να συνεπάγεται αγορές χωρίς στόχευση, οι οποίες δεσμεύουν πόρους και η μη-μετουσίωση τους σε πωλήσεις οδηγούν σε σταδιακή απαξίωση των προϊόντων. Επιτακτική λοιπόν είναι η ανάγκη για σωστό planning με αναλύσεις οι οποίες λαμβάνουν υπόψιν κριτήρια όπως οι πωλήσεις, η αξιοπιστία, οι χρόνοι παράδοσης ακόμα και η οικονομική ισχύς του προμηθευτή, αλλά και ειδικά ποιοτικά κριτήρια ανά business.

• Ανάληψη του last mile εσωτερικά: Η στρατηγική επιλογή ολοένα και περισσότερων εμπορικών εταιρειών να αναλαμβάνουν οι ίδιες μέρος του last mile, οφείλεται στην ανάγκη να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καταναλωτών σε ταχύτητα και ποιότητα αλλά και στις περιόδους σημαντικής αύξησης της ζήτησης (Black Friday, εκπτώσεις κ.λπ.). Στο κλίμα αυτό οι εταιρείες διανομής και ειδικά των ταχυμεταφορών αυξάνουν το εύρος του πελατολογίου τους με εταιρείες μικρότερου μεγέθους για τις οποίες η ανάληψη του last mile εσωτερικά δεν καθίσταται εφικτή.

• Παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας: Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας οι οποίες συνοδεύουν το προϊόν (πχ συναρμολόγηση και τοποθέτηση, service, ανακύκλωση της παλιάς συσκευής κ.λπ.) δίνουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης σε ένα κλίμα όπου η σύγκριση τιμών είναι ευκολότερη από ποτέ.

• Αυτοματοποίηση: Η ανάγκη για ταχύτητα εξυπηρέτησης σε συνδυασμό με τη δυσκολία εύρεσης εργατικού προσωπικού στις αποθήκες, που είναι χαρακτηριστική σήμερα στην Ελλάδα, καθιστά αναγκαία την χρήση αυτοματοποιημένων λύσεων σε διάφορες λειτουργείες.

• Αειφορία: Η τάση της εποχής προς το σεβασμό για το περιβάλλον και την κοινωνία σε συνδυασμό με τα κίνητρα που παρέχει η πολιτεία στην κατεύθυνση αυτή έχουν στρέψει τις επιχειρήσεις σε επενδύσεις όπως κτίρια αποθηκών με φωτοβολταϊκά πανέλα, ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς, επαναχρησιμοποιούμενα υλικά συσκευασίας κ.λπ.

Οι επενδύσεις, οι οποίες δρομολογούνται και υλοποιούνται στον τομέα της Εφοδιαστικής αποτελούν με ολοένα και μεγαλύτερο ρυθμό πόλο έλξης για επενδυτικούς φορείς και κράτος.
Το τοπίο στη χώρα αλλάζει και η στρατηγική του κράτους και των επιχειρήσεων θέτει την εφοδιαστική αλυσίδα στο προσκήνιο.