Ένα νέο «Blackbox» Logistics Center και η υπερ-αυτοματοποίηση της παραγωγής στη νέα μονάδα χάρτινης συσκευασίας βρίσκονται στα επόμενα σχέδια της Lariplast, η οποία βάζει πλώρη για €50 εκατ. τζίρο με ορίζοντα το 2027.

Ένα μόλις χρόνο μετά τη λειτουργία της ολοκαίνουριας μονάδας χάρτινου, η Lariplast δρέπει ήδη καρπούς, και συνεχίζει την ανάπτυξη με επενδυτικά projects πολλών εκατομμυρίων, στοχεύοντας σε τζίρο τουλάχιστον €50 εκατ. έως το 2027, όπως αναφέρει ο Άγγελος Τσερέπας, Head of Business Development της λαρισινής εταιρείας παραγωγής συσκευασιών για τρόφιμα και ποτά από πλαστικό και -πλέον- χαρτί.

Το νέο εργοστάσιο που χτίστηκε δίπλα στην υπάρχουσα μονάδα πλαστικών, διαθέτει 20 γραμμές παραγωγής μόνο για τη μορφοποίηση, 4 γραμμές για την κοπή χαρτιού και μια μεγάλη εκτυπωτική, καθιστώντας την μια μονάδα πλήρως καθετοποιημένη. «Μιλάμε για πάνω από μισό δισ. τεμάχια/έτος σε χάρτινο ποτήρι (στα πλαστικά αγγίζουμε τα 7,5 δισ. τεμάχια/έτος)» σημειώνει ο κ. Τσερέπας, προσθέτοντας ότι ουσιαστικά πρόκειται για ένα paper converting plant, το οποίο έχει στηθεί με τέτοιον τρόπο ώστε με μικροεπενδύσεις σε καλούπια και μηχανολογικό εξοπλισμό, να μπορεί να βγάλει οποιαδήποτε συσκευασία από χαρτί επιλεγεί. «Ενδεικτικά, το Μάρτιο του 2023, αποφασίσαμε να κάνουμε χάρτινα μπολ σαλάτας, τα οποία δεν παράγει κανείς άλλος στην Ελλάδα και μέσα σε τρεις μήνες είχαμε ήδη το νέο προϊόν στη γκάμα μας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Η αρχική επένδυση ήταν στα €10 εκατ., ενώ έχουμε δεσμεύσει άλλα €2 εκατ. περίπου για νέα προϊόντα, αναβαθμίσεις εξοπλισμού και αυτοματισμούς. Στόχος μας είναι η παραγωγή να γίνει πλήρως αυτόματη, από ημιαυτόματη που είναι τώρα, από την τροφοδότηση των μηχανημάτων μέχρι την παλετοποίηση, ένα project που από μόνο του θα απαιτήσει τουλάχιστον €1,5 εκατ.» διευκρινίζει.

Κίνηση ματ στην εξοικονόμηση ενέργειας
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή η μονάδα χάρτινου τρέχει με ρεύμα από 100% ΑΠΕ, καθότι τον περασμένο Μάιο η Lariplast ολοκλήρωσε έργο net metering κόστους €1 εκατ. με φωτοβολταϊκά στις στέγες των δύο εργοστασίων της στην Ελλάδα. «Το εργοστάσιο των χάρτινων είναι πλήρως αυτόνομο, καθότι απαιτεί το 1/4 της ενέργειας που απαιτεί η μονάδα των πλαστικών, η οποία καλύπτεται κατά 15-20% από ΑΠΕ», σημειώνει ο επικεφαλής στο Business Development, προσθέτοντας ότι η διαδικασία της αδειοδότησης διήρκεσε 1,5 χρόνο και το στήσιμο έγινε μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες.
Παράλληλα, η εταιρεία στοχεύει στην εξοικονόμηση ενέργειας, με πρώτο βήμα το monitoring της κατανάλωσης και την αναβάθμιση των αεροσυμπιεστών, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για το 1/3 περίπου της συνολικής κατανάλωσης. «Με τα παραπάνω είδαμε πολύ μεγάλη βελτίωση στην κατανάλωση, της τάξεως του 20-30% (μεγαβατώρες/τόνο προϊόντος), χωρίς να υπολογίζουμε τα φωτοβολταϊκά», σημειώνει ο ίδιος.

To νέο 100% αυτόματο Logistics Center
Οι επενδύσεις της Lariplast δεν σταματούν εδώ, καθώς στο στάδιο του σχεδιασμού βρίσκεται ένα υπεραυτόματο Logistics Center, της λογικής «Blackbox». Τι σημαίνει αυτό; Στη νέα, state of the art αποθήκη, που θα βρίσκεται ανάμεσα στις μονάδες χάρτινου και πλαστικού ώστε να τροφοδοτείται από την παραγωγή 24/7, δεν θα μπαίνει άνθρωπος μέσα, δεν θα έχει καν φώτα. «Εισέρχεται το εμπόρευμα, και βγαίνει απευθείας η παλέτα στη ράμπα για φόρτωση», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Τσερέπας, προσθέτοντας ότι το budget είναι ακόμα υπό συζήτηση, ωστόσο αναμένεται να ξεπεράσει τα €5 εκατ. και η χωρητικότητα τις 15.000 παλετοθέσεις.

Για τα παραπάνω η Lariplast αξιοποιεί από ίδια κεφάλαια μέχρι αναπτυξιακούς και δάνεια, ωστόσο η διατήρηση ισχυρού cash flow και μιας υγιούς ισορροπίας παραμένει προτεραιότητα. «Τώρα είμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο, στο οποίο η επένδυση στο χάρτινο πρέπει να ωριμάσει και να αποδίδει με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς. Έχουμε ένα business plan με βάση το οποίο θα αγγίξουμε τα €50 εκατ. τζίρο στην Ελλάδα το 2027, διπλάσιο δηλαδή από εκεί που είμαστε τώρα. Αυτά με βάση την ωρίμανση των επενδύσεων που έχουμε κάνει και με οργανική ανάπτυξη – αν προστεθεί κάποια εξαγορά ή συγχώνευση μπορεί να ξεπεράσει και τα €70 εκατ. στον ίδιο ορίζοντα», αναφέρει ο κ. Τσερέπας. Όσο για το 2023, σε μια δύσκολη συγκυρία η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει τα μεγέθη της στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2022, η οποία είχε αποτελέσει μια χρονιά-ρεκόρ για την ιστορία της, με €25 εκατ. τζίρο.

Το case της Lariplast Γαλλίας
Μιλώντας για δύσκολη συγκυρία, μεταξύ των εμποδίων που καλείται να υπερπηδήσει η θεσσαλική βιομηχανία, παρότι ήταν ανάμεσα στις «τυχερές» εταιρείες που δεν υπέστησαν ζημιές από την κακοκαιρία Daniel, είναι ότι τα ασφάλιστρά της εκτοξεύθηκαν λόγω του ρίσκου της περιοχής. «Είμαστε ένας πολύ προσεκτικός και υγιής Οργανισμός, είμαστε ασφαλισμένοι ακόμα και από πτώση κομήτη, ωστόσο τα ασφαλιστικά μας έξοδα αυτομάτως έχουν διπλασιαστεί και τριπλασιαστεί», τονίζει ο κ. Τσερέπας.

Η κουβέντα μας κλείνει με την αξιοσημείωτη περίπτωση της θυγατρικής της Lariplast στη Γαλλία, η οποία μεταβαίνοντας «καταναγκαστικά» από το πλαστικό στο χαρτί, έκλεισε με €17 εκατ. τζίρο και €2,5 εκατ. κέρδη το 2023, βάζοντας πλώρη για τα €40 εκατ. μέχρι το 2025. «Ξεκινήσαμε το 2011, στήνοντας από το μηδέν ένα state of the art εργοστάσιο, μια εταιρεία “boutique” όπως τη χαρακτήριζαν, που έφτιαχνε πλαστικό ποτήρι νερού και μπύρας. Διέθετε απίστευτο capacity και προοπτική ανάπτυξης, ενδεικτικά πέτυχε διπλασιασμό τζίρου και κερδών μέσα σε ένα χρόνο», σημειώνει ο κ. Τσερέπας. Λόγω όμως της αυστηρής νομοθεσίας για την παραγωγή πλαστικού, η οποία πρωτοεφαρμόστηκε στη Γαλλία, η θυγατρική υποχρεώθηκε να στραφεί σε πλήρη μετασχηματισμό της μονάδας, η οποία πλέον παράγει και πουλά χαρτί κουζίνας και υγείας σε ολόκληρη την Benelux.

Μάλιστα, διαθέτοντας deals με μεγάλους retailers της περιοχής, θέτει τις προδιαγραφές να εξελιχθεί σε ένα πολύ “sexy” case μέσα σε μερικά χρόνια», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Head of Business Development της Lariplast.