Η μεταποίηση θεωρείται συχνά ως μια διαδικασία που φτιάχνει προϊόντα αντί να τα αγοράζει. Ωστόσο, ακόμη και μια απλή παραγωγική διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει πολλά ανταλλακτικά, πρώτες ύλες και εξειδικευμένα εξαρτήματα — όλα αυτά πρέπει να αγοραστούν και φυσικά έχουν κόστος. Οι προμήθειες συχνά παραβλέπονται, αλλά είναι ένα κρίσιμο μέρος για τη διασφάλιση της επιτυχίας της μεταποιητικής επιχείρησης.
Στο πολυσύχναστο εργοστάσιο της Orion Industries, μια ξαφνική άνοδος της ζήτησης για τα δημοφιλή ανταλλακτικά αυτοκινήτων δημιούργησε κλυδωνισμούς στην παραγωγική διαδικασία. Ο διευθυντής προμηθειών, Mark Johnson, ήρθε αντιμέτωπος με τη διασφάλιση της προμήθειας πρώτων υλών σε μια κλίμακα που δεν είχε αντιμετωπίσει ξανά. Και έπρεπε να δράσει γρήγορα.
Ένας συνδυασμός εμπειρίας και αντανακλαστικών οδήγησε τον Μαρκ στην πρώτη του κίνηση: να αναλύσει τις δυνατότητες και την ικανότητα των προμηθευτών. Διαπραγματεύτηκε έξυπνα τις εκπτώσεις μεγάλων ποσοτήτων και εξασφάλισε μακροπρόθεσμα συμβόλαια για να σταθεροποιήσει το κόστος. Ωστόσο, προέκυψαν ζητήματα υλικοτεχνικής υποστήριξης, καθώς το εργοστάσιο αντιμετώπιζε καθημερινά την πρόκληση να φιλοξενήσει την αυξημένη ροή υλικών. Το επιχειρησιακό πλάνο του Mark περιλάμβανε τη συνεργασία με την ομάδα επιχειρήσεων για να επανασχεδιάσει την περιοχή λήψης προμηθειών και να βελτιστοποιήσει την αποθήκευση. Αυτό εξορθολογούσε τη ροή των υλικών, μειώνοντας τις καθυστερήσεις και εξασφαλίζοντας σταθερή παροχή στις γραμμές παραγωγής.
Ως αποτέλεσμα της στρατηγικής του Mark, η Orion Industries όχι μόνο ανταποκρίθηκε στην αυξημένη ζήτηση, αλλά αύξησε και τη συνολική αποτελεσματικότητά της. Η κάποτε απαιτητική πρόκληση έγινε ένα πολύτιμο μάθημα για τον κεντρικό ρόλο των προμηθειών στο περίπλοκο παζλ της βιομηχανικής παραγωγής.
Αναντίρρητα, οι βιομηχανικές επιχειρήσεις δύνανται να δαπανήσουν έως και το 70% των συνολικών δαπανών τους σε υλικά και υπηρεσίες. Η ποιότητα, η τιμή και ο χρόνος παράδοσης αυτών των υλικών και υπηρεσιών επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα, την τιμή και τον χρόνο παράδοσης του τελικού προϊόντος που παράγεταο. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να υπάρχει μια αποτελεσματική στρατηγική προμηθειών. Επειδή, λοιπόν, οι προμήθειες καταλαμβάνουν τόσο μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού της επιχείρησης, το κόστος των ειδών που προμηθεύονται έχει άμεσο αντίκτυπο στην κερδοφορία της επιχείρησης. Η εξοικονόμηση ενός μικρού ποσού σε ένα εξάρτημα μπορεί να φαίνεται ασήμαντη, αλλά μπορεί να προσθέσει έως και χιλιάδες ευρώ σε μια μαζική παραγγελία.
Τεχνολογίες και ΑΙ ακρογωνιαίος λίθος των προμηθειών
Η προμήθεια μπορεί να βοηθήσει να εντοπιστούν εναλλακτικοί προμηθευτές που μπορούν να εξυπηρετήσουν την αναπτυσσόμενη επιχείρηση. Επιπλέον, είναι πάντα πιο ασφαλές να υπάρχουν μερικά αντίγραφα ασφαλείας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται γρήγορα, οι προμήθειες γίνονται, επίσης, πιο στρατηγικής σημασίας. Οι προμήθειες μπορούν να βοηθήσουν τις βιομηχανικές επιχειρήσεις να εξερευνήσουν νέους τρόπους βελτίωσης της αλυσίδας εφοδιασμού τους, που δεν ήταν προηγουμένως δυνατοί. Μπορεί να τις επιτρέψουν να συνδεθούν με καινοτόμους προμηθευτές που έχουν πιο ευέλικτες διαδικασίες ή να αποκτήσουν πρόσβαση σε ιδιόκτητα υλικά που θα κάνουν τα προϊόντα τους να ξεχωρίζουν. Με τόσα πολλά που περιλαμβάνονται στον κόσμο των προμηθειών, η τεχνολογία γίνεται σύμμαχος στην απλοποίηση των διαδικασιών. Οι σύγχρονες αλυσίδες εφοδιασμού γίνονται όλο και πιο έξυπνες και το λογισμικό προμηθειών για βιομηχανικές επιχειρήσεις μπορεί πλέον να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να αναλάβουν τις πιο σύνθετες και αγχωτικές εργασίες προμηθειών.
Η Helen Mackenzie, Head of Sales & Community, Art of Procurement τονίζει ότι: «Ένας τομέας όπου έχουμε δει ότι η τεχνολογία έχει πραγματικό όφελος είναι η πρόσβαση σε δεδομένα, αλλά όχι σε οποιαδήποτε δεδομένα, αλλά κυρίως στις πληροφορίες που είναι κρίσιμες στο στάδιο της λήψης αποφάσεων. Αυτό ισχύει για όλους τους κλάδους, αλλά ιδιαίτερα για τη μεταποίηση. Πιστεύουμε ότι είναι το κλειδί για τον 10πλάσιο αντίκτυπο των προμηθειών. Εάν η προμήθεια δεν εμφανιστεί με σχετικά δεδομένα ή μοναδικά σύνθετες πληροφορίες, θα δυσκολευτούν να συνδεθούν με την επιχείρηση πέρα από ένα τακτικό επίπεδο. Η διαφοροποιημένη λήψη αποφάσεων θα παραμείνει εκτός των δυνατοτήτων τους1».
Σύμφωνα με την Mackenzie, «με όλες αυτές τις διαθέσιμες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο, υπάρχει συχνά η αντίληψη ότι οι προμήθειες και η αλυσίδα εφοδιασμού το καλύπτουν αυτό. Αλλά η κεντρική στρατηγική από τις συνομιλίες που είχαμε με στελέχη προμηθειών και παρόχους λύσεων είναι να βρούμε τη βέλτιστη ισορροπία αυτοματισμού και ανθρώπινης εφευρετικότητας στην καταπολέμηση του κινδύνου. Η ύπαρξη δεδομένων και αυτοματοποίησης χωρίς τους ανθρώπους μπορεί να σημαίνει μηχανιστικές και τυποποιημένες απαντήσεις που δεν έχουν πάντα νόημα».
Βέβαια, η έλλειψη δεδομένων και η βασική εμπειρία μπορεί να σημαίνει ότι ο κίνδυνος δεν αναμένεται και δεν αντιμετωπίζεται καθόλου. H Mackenzie σημειώνει ότι οι αποφάσεις διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας μετατρέπουν τα δεδομένα σε δράση. Όσο τα δεδομένα παραμένουν κατακερματισμένα και προβληματικά, το όνειρο της προηγμένης αυτοματοποίησης –με ανθρώπινη συμμετοχή– δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί. «Βλέπουμε ότι αυτό ισχύει ιδιαίτερα στον τομέα της μεταποίησης, όπου οι εισαγωγές νέων προϊόντων είναι συχνά ένας αγώνας δρόμου προς την αγορά και το αποκορύφωμα πολυετών επενδύσεων και σκληρής δουλειάς. Εάν η προμήθεια άμεσων υλικών δεν υποστηρίζεται από δεδομένα, τα σχέδια για την αύξηση του μεριδίου αγοράς και του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος θα είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν», καταλήγει η Mackenzie.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) έχει φέρει επανάσταση στους τομείς των προμηθειών και της βιομηχανικής παραγωγής με τον εξορθολογισμό των λειτουργιών, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και την προώθηση της καινοτομίας.
Οι αλγόριθμοι που βασίζονται στο AI μπορούν να αναλύσουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να εντοπίσουν τους καταλληλότερους προμηθευτές με βάση κριτήρια όπως η τιμή, η ποιότητα και η αξιοπιστία. Αυτά τα συστήματα παρακολουθούν συνεχώς την απόδοση των προμηθευτών, ειδοποιώντας τους επαγγελματίες προμηθειών για πιθανά ζητήματα πριν αυτά κλιμακωθούν. Επιπλέον, η ΤΝ μπορεί να αξιολογήσει τις τάσεις και τις διακυμάνσεις της αγοράς σε πραγματικό χρόνο, βοηθώντας στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σχετικά με τον όγκο των προμηθειών και το χρονοδιάγραμμα. Αυτό όχι μόνο μειώνει το κόστος, αλλά και εξασφαλίζει σταθερή παροχή υλικών.
Βιωσιμότητα στο τμήμα προμηθειών η νέα τάση
Η βιωσιμότητα και οι προμήθειες στον τομέα της μεταποίησης διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος των βιομηχανιών παγκοσμίως. Οι βιώσιμες προμήθειες επικεντρώνονται στην επιλογή προμηθευτών και υλικών που τηρούν προδιαγραφές φιλικές προς το περιβάλλον και ηθικές αρχές. Αυτή η προσέγγιση ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους στόχους βιωσιμότητας της εταιρείας και υποστηρίζει μια κυκλική οικονομία. H Helen Mackenzie επισημαίνει ότι: «Βλέπουμε μια σειρά προσεγγίσεων. Κάποια είναι επιτυχημένα, άλλα όχι τόσο.
Σε ένα πρόσφατο podcast του Dial P for Procurement, επισημάναμε τρεις ιστορίες για να δείξουμε τη διαφορά στο πού προσεγγίζεται η βιωσιμότητα ή γενικότερα το ESG. Δεν υπάρχει λοιπόν ένας ξεκάθαρος δρόμος προς την επιτυχία. Η χρήση τεχνολογίας μπορεί να βοηθήσει τις βιομηχανίες να παρακολουθούν, να αξιολογούν και να αναφέρουν τη βιωσιμότητα και την ηθική προμήθεια και αυτό είναι εξαιρετικά νέα. Η δυνατότητα χρήσης τεχνολογίας για την παροχή πληροφοριών που προωθούν τα πράγματα, είτε ο οργανισμός έχει έναν φιλόδοξο καθαρό μηδενικό στόχο είτε θέλει να εξαλείψει τη δουλεία στην αλυσίδα εφοδιασμού, θα είναι μια βασική δεξιότητα για την επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ των στόχων κόστους και βιωσιμότητας».
Εν κατακλείδι, οι προμήθειες αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της μεταποιητικής βιομηχανίας, επηρεάζοντας τη διαχείριση του κόστους, την αποτελεσματικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού και την ποιότητα των προϊόντων. Οι βιομηχανίες πρέπει να δημιουργήσουν ισχυρές σχέσεις με τους προμηθευτές για να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις προκλήσεις.
Αγκαλιάζοντας τις βέλτιστες πρακτικές και αξιοποιώντας την τεχνολογία, οι βιομηχανικές επιχειρήσεις μπορούν να βελτιστοποιήσουν τις διαδικασίες προμηθειών τους, διασφαλίζοντας σταθερό εφοδιασμό υλικών και εξαρτημάτων που πληρούν τα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας, συμβάλλοντας παράλληλα σε βιώσιμες και υπεύθυνες πρακτικές παραγωγής.
Coca Cola HBC: Νέες Τεχνολογίες και βιωσιμότητα στο επικέντρο των προμηθειών
Μαρινέλα Παΐδα, Head of Indirect Procurement Corporate, Digital & Sustainability, Coca Cola HBC
Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος κλήθηκε να αντιμετωπίσει πρωτόγνωρα γεγονότα που άλλαξαν τον τρόπο που νιώθουμε, ενεργούμε και φυσικά δραστηριοποιούμαστε. Από την οικονομική κρίση έως τον COVID, τη γεωπολιτική κρίση στην Ουκρανία, την ενεργειακή κρίση και προσφάτως να σημειώνονται φυσικές καταστροφές, οι εταιρείες περισσότερο από ποτέ απαιτείται να επιδείξουν ευελιξία και ανθεκτικότητα. Σε αυτό το περιβάλλον ο ρόλος των προμηθειών έχει αλλάξει ριζικά και οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί εκθετικά: δεν είμαστε πλέον αυτοί που απλώς διαπραγματευόμαστε μια καλή συμφωνία. Τώρα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η συμφωνία καλύπτει όλες τις πτυχές της βιωσιμότητας, του GDPR και του πλαισίου ασφάλειας πληροφοριών και της ασφάλισης έργων. Προχωράμε πέρα από μια απλή συμφωνία και γινόμαστε φορείς καινοτομίας για την εταιρεία, βοηθώντας τους συναδέλφους μας σε όλα τα τμήματα να είναι έτοιμοι για το μέλλον και τις όποιες προκλήσεις. Έχουμε εισάγει στην καθημερινότητά μας μεθοδολογίες και συστήματα προηγμένης ανάλυσης εντοπίζοντας τις επερχόμενες τάσεις της αγοράς και προβλέποντας τα συνδεόμενα ρίσκα. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε διατμηματικά με τους συνεργάτες μας, εντός και εκτός εταιρείας, στο σχεδιασμό της μελλοντικής μας στρατηγικής για αγαθά και υπηρεσίες.
Οι νέες τεχνολογίες δίνουν παραγωγικό πλεονέκτημα
Η γνώση μεταφράζεται σε στρατηγικό πλεονέκτημα. Στις προμήθειες χρησιμοποιούμε advanced analytics για να προβλέψουμε ή να βελτιώσουμε την απόδοση μας και να στηρίξουμε την άμεση και αποτελεσματική λήψη αποφάσεων. Η αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών (Robotics Process Automation) στις προμήθειες αφήνει περισσότερο χρόνο για στρατηγικές δραστηριότητες και βελτιώνει την παραγωγικότητα μας. Η τεχνολογία μας βοηθά επίσης να διαχειριζόμαστε προληπτικά τους κινδύνους. Για παράδειγμα, έχουμε εισάγει πλατφόρμες διαχείρισης κινδύνου όπου παρακολουθούμε γεγονότα και λαμβάνουμε ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο για ότι μπορεί να επηρεάσει τους προμηθευτές μας και κατά συνέπεια να διαταράξει την αλυσίδα εφοδιασμού μας. Με αυτόν τον τρόπο γνωρίζουμε εγκαίρως πού πρέπει να επικεντρωθούμε και να παρέμβουμε ώστε να δημιουργήσουμε μαζί με τους προμηθευτές μας εναλλακτικές λύσεις άμεσης επίλυσης προβλημάτων, προτού αντιμετωπίσουμε θέματα διαθεσιμότητας ή κόστους. Σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη, επί του παρόντος, τα συστήματα AI χρησιμοποιούνται κυρίως για την ανάλυση δεδομένων και την πραγματοποίηση προβλέψεων. Η πιο πρόσφατη έκδοση, Generative AI, προχωρά ένα βήμα παραπέρα δημιουργώντας νέα δεδομένα για την παραγωγή κειμένου, εικόνων και άλλου περιεχομένου υψηλής ποιότητας. Είναι τεχνολογίες που παρακολουθούμε από πολύ κοντά, αλλά ακόμα χρειάζεται να τεστάρουμε σε ελεγχόμενο περιβάλλον, να κατανοήσουμε με προσοχή τις παραμέτρους και να αποκτήσουμε γνώση (know-how), προτού τις χρησιμοποιήσουμε σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Συνεχείς επενδύσεις βιωσιμότητας
Στον όμιλο Coca-Cola HBC, ο οποίος κατατάσσεται στην κορυφαία θέση παγκοσμίως στο Δείκτη Βιώσιμης Ανάπτυξης DJSI Sustainability Index στην κατηγορία Beverages, θεωρούμε τους προμηθευτές μας κρίσιμους συνεργάτες, οι οποίοι συμβάλλουν στη διαρκή και βιώσιμη επιτυχία της επιχείρησής μας. Επιδιώκουμε ενεργά να συνεργαστούμε με τους προμηθευτές μας, πολυεθνικούς και τοπικούς, μέσω κοινών πρωτοβουλιών δημιουργίας καινοτόμων λύσεων και συνεργασιών για τη βιωσιμότητα, συνέδριων για την ανταλλαγή απόψεων σε σχέση με την ηθική και αειφόρο ανάπτυξη στις αλυσίδες εφοδιασμού, επενδύσεων σε κοινά προγράμματα για αειφόρο ανάπτυξη, ενναλακτικές μορφές ενέργειας στην παραγωγή, αύξηση της τοπικής παραγωγής γεωργικών πρώτων υλών κτλ., στο πλαίσιο της στρατηγική μας να συμβάλουμε ενεργά στην τοπική κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη στις χώρες όπου και δραστηριοποιούμαστε.
Δεσμευόμαστε σε υψηλά πρότυπα απόδοσης που σχετίζονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις εργασιακές πρακτικές, την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τη διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειας, την ηθική του επιχειρείν και την αξεπέραστη ποιότητα. Οι συνεργάτες προμηθευτές μας δεσμεύονται να πληρούν τα πρότυπά μας, και υπογράφουν την πολιτική Κατευθυντήριων Αρχών Προμηθευτών της Coca-Cola HBC (SGP) και των Αρχών της Coca-Cola HBC για τη Βιώσιμη Γεωργία (PSA). Επιπλέον, έχουμε αναπτύξει μια ESG διαδικασία προ-αξιολόγησης προμηθευτών που περιλαμβάνει πολλαπλά κριτήρια επιλογής σε σχέση με όλους τους βασικούς πυλώνες των κατευθυντήριων αρχών μας σχετικά με τα SGP και PSA. Όλα τα προγράμματα ελέγχου και αξιολόγησης ESG για την τροφοδοτική μας αλυσίδα, διασφαλίζονται από ανεξάρτητο ελεγκτικό όργανο. Επιπροσθέτως, παρακολουθούμε τη συμμόρφωση των κρίσιμων Προμηθευτών μας, εφαρμόζοντας ελέγχους στις εγκαταστάσεις τους ή χρησιμοποιώντας Πλατφόρμες Αξιολόγησης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, όπως η EcoVadis.
Παπαστράτος: Ψηφιοποιημένες διαδικασίες προμηθειών και βιώσιμες πρακτικές
Αγγελική Ντάβου, Διευθύντρια Προμηθειών Νοτιανατολικής Ευρώπης, Philip Morris International
Ο συνεχιζόμενος ριζικός μετασχηματισμός της Philip Morris International (ΡΜΙ), με όραμα το τέλος του τσιγάρου, στηρίζεται σε συνεχείς μεγάλες επενδύσεις, όπως η πρόσφατη ύψους 200 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο και συνολικά 700 εκατ. ευρώ από το 2017. Επενδύσεις που προϋποθέτουν άριστη διαχείριση του κόστους, προκειμένου να τροφοδοτηθεί η μελλοντική ανάπτυξη και ο αυξημένος ρόλος του τμήματος Προμηθειών, που καλείται να βρει νέους τρόπους να βοηθήσει στη χρηματοδότηση αυτών των έργων. Πώς καταφέρνουμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτή την πρόκληση; Χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, σύγχρονα εργαλεία όπως το Demand Management που μας επιτρέπει μια πιο στενή και ενεργή συνεργασία (End-to-End Partnership) καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με τα τμήματα εμπορικών λειτουργιών και οικονομικών υπηρεσιών. Αυτό προκύπτει ήδη από το επίπεδο σχεδιασμού της στρατηγικής και του προϋπολογισμού, έχοντας έτσι καλύτερη ορατότητα όσον αφορά στις μελλοντικές δαπάνες και δυνατότητα να κατανοήσουμε, να προβλέψουμε και να επηρεάσουμε τη ζήτηση των πελατών (customer demand). To Demand Management, μάλιστα, έργο της ομάδας των προμηθειών, φέτος μπήκε στη λίστα των επικρατέστερων υποψηφιοτήτων των έγκριτων διεθνών βραβείων CIPS Excellence in Procurement.
Ψηφιοποιημένες διαδικασίες για βέλτιστα αποτελέσματα
Όλες οι διαδικασίες προμηθειών στην Παπαστράτος και την Philip Morris International είναι εδώ και χρόνια 100% ψηφιοποιημένες. Συγκεκριμένα, έχουμε δημιουργήσει ειδικές ψηφιακές πλατφόρμες διεξαγωγής των διαγωνισμών στις οποίες έχουν πρόσβαση τόσο τα ενδιαφερόμενα τμήματα του οργανισμού όσο και οι προμηθευτές. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η διαφάνεια, ο καλύτερος έλεγχος της διαδικασίας και η δυνατότητα για πιο γρήγορες αναλύσεις. Όσον αφορά στην αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη λειτουργία μας, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένα ειδικό AI εργαλείο που έχουμε δημιουργήσει, το οποίο «μεταφράζει» τον προϋπολογισμό των Τμημάτων Εμπορικών Λειτουργιών και Οικονομικών Υπηρεσιών στη «γλώσσα» των προμηθειών και μας επιτρέπει να «βλέπουμε» το μέλλον. Είμαστε περήφανοι γιατί το συγκεκριμένο εργαλείο, που αναπτύχθηκε εξολοκλήρου από την τοπική ελληνική ομάδα, έχει πλέον εξελιχθεί σε πάγια πρακτική για τα τμήματα Προμηθειών της PMI παγκοσμίως.
Η Βιωσιμότητα στο επίκεντρο
Η στρατηγική για Βιώσιμη Ανάπτυξη της Παπαστράτος, είναι η εταιρική μας στρατηγική. Μέσω του προγράμματος Αρχές Υπεύθυνης Προµήθειας (Responsible Sourcing Principles-RSP) επιδιώκουμε να περάσουμε τις βασικές μας αρχές για βιώσιμη ανάπτυξη σε όλη την εφοδιαστική μας αλυσίδα. Συγκεκριμένα, έχουμε θέσει ένα ξεκάθαρο στόχο ώστε έως το τέλος του 2025 το 80% των προμηθευτών μας να έχουν συμμορφωθεί με αυτές, με προτεραιότητα τους μεγάλους προμηθευτές και εκείνους που κρίνονται ως υψηλού κινδύνου. Στόχος της Παπαστράτος είναι να προμηθεύεται αγαθά και υπηρεσίες σε τιμές που διασφαλίζουν ταυτόχρονα τα καλά οικονομικά αποτελέσματα, αλλά και τη βιωσιμότητα των προμηθευτών µας. Παράλληλα, διεκδικούμε τις απαραίτητες νομικές, ποιοτικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές προδιαγραφές, ενώ επιδιώκουμε να αξιοποιούμε ευκαιρίες προκειμένου να βελτιώσουμε τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο των προμηθευτών µας, στις κοινωνίες που δραστηριοποιούνται.
H βιωσιμότητα στο επίκεντρο των προμηθειών
Ο Marcell Vollmer, Business Angel, Startup Investor, Senior Advisor and CEO at MV Procu GmbH αναλύει όλες τις εξελίξεις γύρω από τη βιωσιμότητα των προμηθειών ενώ φέρνει και απτά παραδείγματα βιομηχανιών.
O Marcell Vollmer διαθέτει περισσότερα από 15 χρόνια επιτυχημένης εμπειρίας ψηφιακού μετασχηματισμού και βελτιστοποίησης προμηθειών που αποκτήθηκε στη SAP σε διάφορους ρόλους. Θεωρείται διάσημος ομιλητής σε συνέδρια και ενεργός επηρεαστής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με περισσότερους από 135.000 ακόλουθους στο LinkedIn και σχεδόν 100.000 στο Twitter.
Ποιος ο ρόλος της βιωσιμότητας στον κλάδο των προμηθειών και με ποιους τρόπους την ενσωματώνουν οι βιομηχανίες;
Στην εποχή της αυξανόμενης ευαισθητοποίησης για τη βιωσιμότητα, πολλές βιομηχανίες επανεξετάζουν τις διαδικασίες προμηθειών τους για να ευθυγραμμιστούν με πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον. Αυτό περιλαμβάνει τη λήψη συνειδητών επιλογών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τη διατήρηση των πόρων και την προώθηση της κοινωνικής ευθύνης.
Ακολουθούν ορισμένοι τρόποι με τους οποίους οι βιομηχανίες ενσωματώνουν τη βιωσιμότητα στις στρατηγικές προμηθειών τους:
1. Επιλογή και αξιολόγηση προμηθευτή: Οι βιομηχανίες δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην επιλογή προμηθευτών που συμμερίζονται τη δέσμευσή τους για βιωσιμότητα. Αυτό περιλαμβάνει την αξιολόγηση των προμηθευτών με βάση τις περιβαλλοντικές τους πρακτικές, τα ηθικά πρότυπα εργασίας και τη συνολική απόδοση βιωσιμότητας. Αυτή η διαδικασία διασφαλίζει ότι οι βιομηχανίες συνεργάζονται με συνεργάτες που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες τους.
2. Αξιολόγηση κύκλου ζωής: Οι βιομηχανίες εξετάζουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων, από την εξόρυξη πρώτων υλών έως την απόρριψη στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Αυτή η αξιολόγηση βοηθά στον εντοπισμό ευκαιριών για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε κάθε στάδιο, όπως η χρήση πιο βιώσιμων υλικών, η ελαχιστοποίηση των απορριμμάτων και ο σχεδιασμός προϊόντων για ευκολότερη ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση.
3. Μείωση του αποτυπώματος άνθρακα: Οι βιομηχανίες διερευνούν τρόπους για να μειώσουν το αποτύπωμά του άνθρακα βελτιστοποιώντας τις μεταφορές και τις λειτουργίες εφοδιαστικής. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την προμήθεια υλικών από τοπικούς προμηθευτές, τη χρήση πιο αποδοτικών μεθόδων μεταφοράς και την υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών σχεδιασμού διαδρομής για την ελαχιστοποίηση των εκπομπών.
4. Πρακτικές κυκλικής οικονομίας: Οι εταιρείες μεταβαίνουν από ένα γραμμικό μοντέλο «take, make, dispose» σε μια προσέγγιση κυκλικής οικονομίας. Αυτό περιλαμβάνει το σχεδιασμό προϊόντων για μακροζωία, δυνατότητα επισκευής και δυνατότητα ανακύκλωσης.
5. Ηθικές και δίκαιες πρακτικές: Η βιωσιμότητα στις προμήθειες περιλαμβάνει επίσης την εξέταση ηθικών και δίκαιων πρακτικών (συμπεριλαμβανομένων νέων κανονισμών, όπως ο Ευρωπαϊκός νόμος για την αλυσίδα εφοδιασμού). Αυτό περιλαμβάνει τη διασφάλιση ότι οι προμηθευτές τηρούν τα πρότυπα εργασίας, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους δίκαιους μισθούς, καθώς και την προώθηση της διαφορετικότητας και της ένταξης στην αλυσίδα εφοδιασμού.
6. Καινοτομία και τεχνολογία: Οι βιομηχανίες υιοθετούν καινοτόμες τεχνολογίες για να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα. Για παράδειγμα, ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν blockchain για να εντοπίσουν την προέλευση και το ταξίδι των πρώτων υλών, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την ηθική προμήθεια.
7. Συνεργασίες: Η συνεργασία είναι το κλειδί για βιώσιμες προμήθειες. Οι βιομηχανίες συνεργάζονται με προμηθευτές, ενώσεις του κλάδου και ΜΚΟ για να μοιραστούν βέλτιστες πρακτικές, να συγκεντρώσουν γνώσεις και να αντιμετωπίσουν συλλογικά τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις.
Υπάρχουν παραδείγματα εταιρειών που αγκαλιάζουν τις βιώσιμες προμήθειες;
Η Apple είναι αφοσιωμένη στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις δραστηριότητές της και διαθέτει πρόγραμμα παροχής καθαρής ενέργειας. Απαιτούν από τους προμηθευτές να τηρούν αυστηρά περιβαλλοντικά πρότυπα και εργάζονται για τη χρήση 100% ανακυκλωμένων ή ανανεώσιμων υλικών στα προϊόντα τους. Επιπλέον, η Nestlé στοχεύει να επιτύχει μηδενικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στις δραστηριότητές της έως το 2030. Συνεργάζεται στενά με προμηθευτές για να εξασφαλίσει βιώσιμη προμήθεια πρώτων υλών και έχει συγκεκριμένες οδηγίες για την υπεύθυνη προμήθεια φοινικέλαιου, κακάο και άλλων συστατικών. Ένα ακόμη παράδειγμα είναι η Unilever που έχει θέσει φιλόδοξους στόχους βιωσιμότητας, συμπεριλαμβανομένης της βιώσιμης προμήθειας του 100% των γεωργικών πρώτων υλών της έως το 2023. Συνεργάζεται με προμηθευτές και χρησιμοποιεί προγράμματα πιστοποίησης για να εξασφαλίσει υπεύθυνη προμήθεια συστατικών όπως το φοινικέλαιο και το τσάι.
Αξίζει να σημειωθεί και η Patagonia, κατασκευαστής ρούχων, που εστιάζει στη μείωση των απορριμμάτων και στην προώθηση ηθικών πρακτικών. Επισκευάζουν και ανακυκλώνουν τα προϊόντα τους, ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν μεταχειρισμένα είδη και συνεργάζονται με προμηθευτές που τηρούν δίκαιες εργασιακές πρακτικές. Αυτά τα παραδείγματα καταδεικνύουν ότι η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στις διαδικασίες προμηθειών απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει συνεργασία με προμηθευτές, τεχνολογική καινοτομία και ηθική δέσμευση για μακροπρόθεσμους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς στόχους.
Με ποιος τρόπους μπορεί να επιτευχθεί μια αγαστή συνεργασία μεταξύ βιομηχανιών και προμηθευτών;
• Κοινοί στόχοι και όραμα: Οι βιομηχανίες και οι προμηθευτές πρέπει να θεσπίσουν κοινούς στόχους βιωσιμότητας και ένα κοινό όραμα. Αυτή η ευθυγράμμιση βοηθά στη δημιουργία μιας ενιαίας προσέγγισης και διασφαλίζει ότι και τα δύο μέρη έχουν δεσμευτεί για τους ίδιους στόχους.
• Κοινή χρήση πληροφοριών: Η ανοιχτή επικοινωνία και η ανταλλαγή πληροφοριών είναι βασικές. Οι βιομηχανίες μπορούν να παρέχουν στους προμηθευτές πληροφορίες για τις στρατηγικές και τις απαιτήσεις βιωσιμότητας τους, ενώ οι προμηθευτές μπορούν να μοιραστούν τις δυνατότητες και τις προκλήσεις τους.
• Συνεργατική επίλυση προβλημάτων: Οι βιομηχανίες και οι προμηθευτές μπορούν να συνεργαστούν για να εντοπίσουν τις προκλήσεις βιωσιμότητας στην αλυσίδα εφοδιασμού αλλά και για να βρουν καινοτόμες λύσεις. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει κοινά έργα για τη μείωση των απορριμμάτων, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ή την εφαρμογή πρακτικών κυκλικής οικονομίας.
Έτσι, οι βιομηχανίες και προμηθευτές πρέπει να καλλιεργήσουν πνεύμα συνεργασίας και ανοιχτής επικοινωνίας. Η συνεργασία για την εξεύρεση λύσεων, η παροχή υποστήριξηςι και η αναγνώριση των πλεονεκτημάτων της βιωσιμότητας μπορεί να οδηγήσει σε πιο επιτυχημένη ενσωμάτωση βιώσιμων πρακτικών σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
1. https://resources.artofprocurement.com/10x-the-impact-of-procurement
2. https://artofprocurement.com/building-a-resilient-supply-chain-with-better-data/