-->

ΙΟΒΕ: Ηπιότερη ανάπτυξη για το 2023 αλλά με τη βοήθεια επενδύσεων

Το ΙΟΒΕ παρουσίασε τα κύρια σημεία της τριμηνιαίας έκθεσης του για την Ελληνική Οικονομία, η οποία δείχνει πως ο επίση-μος πληθωρισμός υποχωρεί, αλλά ο δομικός πληθωρισμός παραμένει σε υψηλά επίπεδα λόγω των ισχυρών πιέσεων στις τιμές υπηρεσιών, της διατήρησης ισχυρών περιθωρίων κέρδους σε ορισμένους κλάδους, και του χαμηλού επιπέδου ανεργίας.

Οι εκτιμήσεις για το 2023
Για το 2023, το ΙΟΒΕ αναμένει ηπιότερη ετήσια ανάπτυξη, κατά 2,4% σε πραγματικούς όρους, κυρίως λόγω επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας, σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού και αβεβαιότητας. Ως προς τις συνιστώσες, οι επενδύσεις αναμένεται να συμβάλουν περισσότερο στην ανάπτυξη, με ετήσια αύξηση 7,1% (πάγιες επενδύσεις 10,0%), ακολουθούμενες από μια σχετικά ανθεκτική, αν και σαφώς ηπιότερη, αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,3%. Στον εξωτερικό τομέα, αναμένεται μικρή βελτίωση του υψηλού ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, με τις εξαγωγές και τις εισαγωγές να αυξάνονται ετησίως το 2023 κατά 3,2% και 2,6% αντιστοίχως.

Παράγοντες που στηρίζουν την οικονομία
Κατά την παρουσίαση της Έκθεσης ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Καθηγητής Νίκος Βέττας, σημείωσε πως τέσσερεις παράγοντες στηρίζουν την τρέχουσα μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας: Πρώτον, η ισχυρή ανάκαμψη της κατανάλωσης, η οποία ενδυναμώθηκε και από τα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών, αλλά κυρίως εκφράζει συσσωρευμένη αντίδραση μετά τους περιορισμούς της πανδημίας. Δεύτερον, παρόμοιες τάσεις υπάρχουν και σε άλλες οικονομίες, κυρίως ευρωπαϊκές, και ως αποτέλεσμα η ισχυρή δυναμική του εισερχόμενου τουρισμού. Τρίτον, η ενεργοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και συναφών ευρωπαϊκών σχημάτων, ευνοεί την οικονομία τόσο άμε-σα με τη διοχέτευση ρευστότητας σε διάφορους τομείς της, με σχετικά ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης, όσο και έμμεσα μέσω μεταρρυθμίσεων. Τέταρτον, το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού δημοσίου χρέους δεν επηρεάζεται από την άνοδο των επιτοκίων στο παγκόσμιο περιβάλλον, καθώς είναι περισσότερο μακροπρόθεσμο και με σταθερά επιτόκια.

UNISMACK: Industry 4.0. και βιώσιμη ανάπτυξη

Η ψηφιοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας των μεταποιητικών επιχει-ρήσεων τροφίμων, αποτελεί ένα τμήμα του μετασχηματισμού τους στο ευρύτερο περιβάλλον του Industry 4.0. «Εμείς στην Unismack ξεκινήσαμε αυτή τη διαδρομή με την ψηφιοποίηση των εντολών παραγωγής, την ενσωμάτωση όλων των ποιοτικών χαρακτηριστικών και τη λήψη δεικτών KPIs. Οι δείκτες αυτοί έχουν μια δυναμική διότι αναλύονται σε καθημερινή και εβδομαδιαία βάση, αναρτώνται σε σημεία της παραγωγής ώστε να δημιουργηθεί μια νέα κουλτούρα σε όλους και βελτιώνοντας έτσι το αποτέλεσμα της δουλειάς μας», σημειώνει ο Αντώνης Τσακίρης, Plant Director της Unismack. Σύμφωνα με τον ίδιο, επιπλέον προστέθηκαν όλα τα εργαλεία που αφορούν στην ψηφιακή παρακολούθηση στο τεχνικό τμήμα με ενσωμάτωση προληπτι-κής συντήρησης, φύλλα βλαβών ανά είδος εργασίας και λίστα ανταλλακτικών. «Η ανάλυση όλων αυτών μας οδήγησε σε απομόνωση και μελλοντική αντικατάσταση μη παραγωγικού εξοπλισμού», επισημαίνει ο κ. Τσακίρης.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρείας, τα επόμενα βήματα στην παραγωγική διαδικασία αφορούν την περαιτέρω ενίσχυση του sustainability. «Συγκεκριμένα, έχουμε ξεκινήσει τα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αναλύοντας τις καταγραφές στοιχείων ενέργειας και αποβλήτων σε συνδυασμό με το παραγόμενο προϊόν και προχωρώντας σε προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας είτε με ανανεώσιμες πηγές (φωτοβολταϊκά) είτε με εφαρμογή εναλλακτικών μεθόδων για θέρμανση ψύξη (γεωθερμία)», επισημαίνει ο Plant Director της Unismack, τονίζοντας όμως ότι σχετικά με τα φωτοβολταϊκά υπάρχει δυσκολία εφαρμογής, διότι το δίκτυο της ΔΕΔΗΕ στη περιοχή είναι κορεσμένο.

Όμιλος Σαράντη: Εξαγορές, φωτοβολταϊκά και ενίσχυση μεγεθών στον ορίζοντα

Τον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί η εξαγορά της πολωνικής Stella Pack, ανοίγοντας το δρόμο για τα επόμενα επενδυτικά βήματα του Ομίλου Σαράντη, όπως ανέφερε ο CFO & Deputy CEO, Κωνσταντίνος Ροζακέας, κατά τη διάρκεια της ετήσιας ενημέρωσης των αναλυτών.Σύμφωνα με τον κ. Ροζακέα, ο Όμιλος βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με μικρότερη ρουμάνικη εταιρεία στον τομέα του household, στο 1/3 του μεγέθους της Stella Pack, για την οποία αναμένει εξελίξεις μέσα στο καλοκαίρι. Όπως διευκρίνισε, η εν λόγω εξαγορά εξεταζόταν πριν ξεκινήσει το project της Stella Pack, η οποία διαθέτει θυγατρική στη Ρουμανία, και μπήκε για λίγο «στον πάγο» για να μην «συγχίσουν» την Επιτροπή Ανταγωνισμού της χώρας. Τέλος, αναφέρθηκε σε συζητήσεις που είχαν προηγηθεί με μεγάλη εταιρεία στην Τουρκία, οι οποίες όμως έπεσαν στο κενό και δεν υπάρχει περίπτωση να προχωρήσουν «εάν δε λυθούν τα γεωπολιτικά».

Δυνατό ξεκίνημα το 2023
«Ήδη έχει ξεκινήσει πολύ δυνατά το
2023, με το πρώτο τρίμηνο να κινείται 20% πάνω. Επειδή φέτος πέφτει νωρίς το Πάσχα, αν εξαιρέσουμε την εποχικότητα, η άνοδος αντιστοιχεί περίπου στο 17%», ανέφερε ο κ. Ροζακέας, σημειώνοντας ότι σε επίπεδο έτους αναμένεται αύξηση τζίρου 7,8% στα 480 εκατ. ευρώ και ένα πολύ καλύτερο μικτό κέρδος. Πάντως απέκλεισε το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών στη διανομή το 2023, παρότι υφίστανται σχετικές συζητήσεις.Η διοίκηση αναφέρθηκε και στα πρόσφατα δημοσιευμένα αποτελέσματα του 2022, κατά τη διάρκεια του οποίου ο Όμιλος Σαράντη δέχτηκε πιέσεις στην κερδοφορία, λόγω του υψηλού πληθωρισμού και των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας, με το τζίρο να διαμορφώνεται στα 445 εκατ. ευρώ. Προκειμένου να μετριάσει τον αντίκτυπο, ο Όμιλος έδωσε έμφαση σε πρωτοβουλίες εξοικονόμησης κόστους, που σχετίζονται με τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, τον εξορθολογισμό του χαρτοφυλακίου προϊόντων, την αύξηση της αποδοτικότητας και παραγωγικότητας και τον έλεγχο των δαπανών διαφήμισης και προώθησης.

Φωτοβολταϊκά και ανανέωση εξοπλισμού στις μονάδες
Μεταξύ των πρωτοβουλιών του Ομίλου
στο ενεργειακό κομμάτι ήταν και η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ στη μονάδα των Οινοφύτων, η οποία, όπως ανέφερε ο κ. Ροζακέας απαντώντας σε ερώτηση του INDUSTRY, καλύπτει πλέον το 47% των αναγκών της εγκατάστασης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κόστος της επένδυσης δεν ήταν κάτι αξιοσημείωτο, κυμάνθηκε γύρω στις 350-400 χιλιάδες ευρώ, ποσό που περιλαμβάνεται στις δαπάνες ύψους 4 εκατ. ευρώ για το 2023. Ήδη πάντως σχεδιάζεται η επέκταση των φωτοβολταϊκών για την πλήρη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των Οινοφύτων, ενώ ένα αντίστοιχο project βρίσκεται σε τροχιά και για τη μονάδα της Polipack, θυγατρικής του Ομίλου στην Πολωνία, όπου μέσα στο 2022 ολοκληρώθηκε και η κατασκευή νέας παραγωγικής μονάδας σε άλλη τοποθεσία.Αυτό είναι και το τελευταίο μεγάλο project που ολοκλήρωσε ο Όμιλος Σαράντη στις παραγωγικές του μονάδες, καθώς, όπως επεσήμανε ο CFO, για φέτος οι δαπάνες θα περιοριστούν σε ανανέωση και συντήρηση του εξοπλισμού. Ωστόσο, μιλώντας στο INDUSTRY ο κ. Ροζακέας έκανε λόγο για μεγαλύτερες παραγωγικές επενδύσεις εν ευθέτω χρόνω.

Παπουτσάνης: χαμηλές επενδύσεις αλλά υψηλοί στόχοι το 2023

Χαμηλότερες αλλά στοχευμένες θα είναι οι επενδύσεις για την Παπουτσάνης το 2023, όπως έκαναν γνωστό στελέχη της εταιρείας κατά τη διάρκεια παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων για το περασμένο έτος.Αναλυτικότερα, το 2023 θα υλοποιηθούν κάποια πολύ μικρά «υπόλοιπα» από το επενδυτικό πλάνο των τελευταίων τριών ετών, ύψους 25 εκατ. ευρώ ενώ θα προ-χωρήσουν και διάφορα μικρά πρότζεκτ. Ένα από τα επενδυτικά αυτά πρότζεκτ, όπως επιβεβαίωσε η Παπουτσάνης, έχει να κάνει με την μεταφορά της παραγω-γής της βιομηχανίας Αρκάδι, που εξαγό-ρασε τον Αύγουστο του 2022. εντός του εργοστασίου.

Όσον αφορά το ύψος του επενδυτικού προϋπολογισμού για την παρούσα χρονιά, δεν αναμένεται να ξε-περάσει τα 3 με τα 4 εκατ. ευρώ καθώς στόχος της εταιρείας είναι να επιτύχει περισσότερες οικονομίες, αξιοποιώντας τις προηγούμενες επενδύσεις.Αναφορικά δε με τους στόχους της Πα-πουτσάνης για το τρέχον έτος αυτοί συ-νίστανται στην συνέχιση της ανάπτυξης αλλά και τη βελτίωση της κερδοφορίας της εταιρείας, στην πλήρη ενοποίηση του brand Αρκάδι στο portfolio της και την εισαγωγή με αυτό σε νέες κατηγορίες, την επέκταση του portfolio αλλά και την στοχευμένη διαφημιστική δαπάνη στα νέα λανσαρίσματα. Τέλος, σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις των στελε-χών της Παπουτσάνης, αναμένεται βελ-τιωμένη η κερδοφορία για το 2023.

ΑΛΦΑ Αθανάσιος Κουκουτάρης: Γιατί επενδύει στην Panini

Στην Panini Αρτοποιήματα ΑΕ, με έδρα την Βέροια Ημαθίας επενδύει η εταιρεία ΑΛΦΑ Αθανάσιος Κουκουτάρης ΑΕΒΕ. Η κίνηση γίνεται στο πλαίσιο ενός ευρύ-τερου επενδυτικού πλάνου και με τη συμ-μετοχή της δεύτερης με ποσοστό 36,49% στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Panini Αρτοποιήματα ΑΕ.

Οι επενδυτικοί στόχοι της ΑΛΦΑ
Η επένδυση της ΑΛΦΑ έχει ως στόχο την ενδυνάμωσή της στην εγχώρια αγο-ρά καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξή της στις διεθνείς αγορές, με επενδύσεις που θα αφορούν στον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής μονάδας και στην αύξηση της παραγωγικής της δυναμικότητας σε νέες υφιστάμενές κτιριακές εγκαταστά-σεις μεγάλης δυναμικής.

Με τζίρο περί τα 10 εκατ. ευρώ το 2022 η Panini
Η Panini Αρτοποιήματα AE δραστηριοποιείται στην παραγωγή και διάθεση συσκευ-ασμένων φρέσκων σάντουιτς, κρουασάν και αρτοσκευασμάτων, με ηγετική θέση στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας. Σύμ-φωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία του 2021, o κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 8,1 εκατ. ευρώ, ενώ το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα του έτους 2022, κατά το οποίο η εταιρεία ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ. με ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία τρία έτη πάνω από 44% και παρουσία σχεδόν σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα.Η Panini ιδρύθηκε το 1990 στην Πατρί-δα Ημαθίας, όπου ξεκίνησε ως μια μικρή βιοτεχνική μονάδα. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί 114 άτομα και διατηρεί σύγ-χρονες, ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 2800 τ.μ., όπου εφαρμόζει όλα τα ευρωπαϊκά πρότυπα διασφάλισης ποιότητας. Η οικογένεια Βούλγαρη, ιδρυτές της εταιρείας Panini Αρτοποιήματα AE, θα παραμείνουν ως επικεφαλής του νέου εγχειρήματος, διατηρώντας τη διοίκηση της εταιρείας, στην οποία θα συνδράμει ουσιαστικά με την εμπειρία της η διοικη-τική ομάδα της ΑΛΦΑ Αθανάσιος Κου-κουτάρης ΑΕΒΕ.Στρατηγική επιχειρηματική φιλοσοφία της Panini, σύμφωνα με σχετική ανακοί-νωση, είναι να ενισχύει τις υποδομές της και να εκσυγχρονίζει το δίκτυό της, ώστε να διασφαλίσει την άμεση καθημερινή διανομή των προϊόντων της στα τελικά σημεία στο λιγότερο δυνατό χρόνο από την παραγωγή, σε λιγότερο από 6 ώρες από την παραγωγή τους.

 

Απεβίωσε η Μαρία Λαζαρίμου

Έφυγε από τη ζωή αιφνιδίως στις 10 Απρι-λίου η Μαρία Λαζαρίμου, διευθύντρια επικοινωνίας της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, με πα-ρουσία άνω των 40 ετών στον χώρο. Είχε ενταχθεί στο δυναμικό της ΕΛΒΑΧΑΛΚΟΡ από το 2021, ενώ από το 2017 εργαζόταν ως διευθύντρια επικοινωνίας στην Ελλη-νική Παραγωγή και το 2016 ως strategic communications consultant στον Όμιλο Viohalco. Από το 2003 έως το 2016 είχε διατελέσει CEO της Advocate/Burson-Marsteller, ενώ ήταν Διευθύνουσα Σύμ-βουλος στην The PR Team. Είχε επίσης συνεργαστεί με τις Alector και Olympic Communications. Διετέλεσε Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης – Επικοι-νωνίας και Μέλος της Διοικούσας Επιτρο-πής του Τομέα Δημοσίων Σχέσεων της. Υπήρξε Μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και του CR Institute, καθώς και Μέλος του ΕΒΕΑ. Η Μαρία Λαζαρίμου είχε επανειλημμένα διατελέσει μέλος της κριτικής επιτροπής των Manufacturing Excellence Awards.