Με αφορμή τον εθνικό διαγωνισμό Ecotrophelia 2021, η Βάσω Παπαδημητρίου, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), αναλύει τις συνθήκες που ευνοούν την ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών και πως αυτές μπορούν να βρουν το δρόμο τους στην αγορά τροφίμων.

Η ελληνική βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών είναι ένας κλάδος δυναμικός, ανταγωνιστικός και εξωστρεφής με θεμελιώδη ρόλο και ουσιαστικό αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία. Έχει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε ολόκληρο τον κόσμο, είναι ο πιο σημαντικός εργοδότης της εγχώριας μεταποίησης, και εκπροσωπείται από τον ΣΕΒΤ σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η Βάσω Παπαδημητρίου, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), αξιολογώντας τις ειδικές προκλήσεις που αντιμετώπισε η βιομηχανία λόγω Covid-19, σημειώνει ότι «μέσα σε ένα μεταβαλλόμενο και γεμάτο απρόσμενες εξελίξεις περιβάλλον, λόγω της πανδημίας, η βιομηχανία μας αντέδρασε θετικά, επέδειξε ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα και ανταποκρίθηκε με επιτυχία στις αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών και στα νέα δεδομένα της αγοράς».

Σύμφωνα με την κα Παπαδημητρίου, «στόχος μας είναι, ανεξάρτητα από τις συνθήκες, να συνεχίσουμε να λειτουργούμε υπεύθυνα και να αποτελούμε πόλο σταθερής προοπτικής και ανάπτυξης.

Για το λόγο αυτό, η βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών παρακολουθεί τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο και αντιμετωπίζει τις σύγχρονες προκλήσεις. Αναγνωρίζει τις ανάγκες που δημιουργούνται και στηρίζει την προσπάθεια προς ένα βιώσιμο οικονομικό σύστημα, όπου η ανταγωνιστικότητα διασφαλίζεται από τη βιώσιμη επιχειρηματική δραστηριότητα». Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων εκπροσωπεί τις κοινές θέσεις και απόψεις του κλάδου, με κύριο μέλημά του να διασφαλιστεί ένα υγιές επιχειρηματικό περιβάλλον. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο ΣΕΒΤ αναπτύσσει τις δράσεις του γύρω από 4 βασικούς άξονες: Τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την ενίσχυση της εξωστρέφειας, την προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 13 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, ο εθνικός διαγωνισμός ECOTROPHELIA 2021, τον οποίο στηρίζει ο ΣΕΒΤ. Ο διαγωνισμός συμπλήρωσε 11 χρόνια και μετράει ήδη 4 σημαντικές ευρωπαϊκές διακρίσεις καθώς, και πολλές επιτυχημένες ιστορίες προϊόντων, που βρήκαν τον δρόμο τους για την αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο, η Γενική Διευθύντρια του ΣΕΒΤ αναλύει τη σημασία του διαγωνισμού για τη βιομηχανία μας.

_Ποια είναι η ιστορία του Εθνικού Διαγωνισμού ECOTROPHELIA;
_ Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων διοργανώνει τον Διαγωνισμό στην Ελλάδα από το 2011. Ο Διαγωνισμός έχει καταστεί θεσμός και αποτελεί φυτώριο καινοτόμων ιδεών για τη βιομηχανία Τροφίμων. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών, περισσότεροι από 540 φοιτητές, από 15 Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας, είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις καινοτόμες ιδέες τους και να αναπτύξουν 107 πρωτοποριακά προϊόντα διατροφής.
Παράλληλα, οι ελληνικές συμμετοχές έχουν καταφέρει να διακριθούν 4 φορές σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό αναδεικνύοντας τη δυναμική του κλάδου και το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων επιστημόνων.

_ Ποια είναι η σημασία του ECO-TROPHELIA για τη βιομηχανία;
_ Όπως ανέφερα, ο πυλώνας της προώθησης της έρευνας και της καινοτομίας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητά μας. Από την πρώτη στιγμή θελήσαμε να συμβάλουμε στην ανάπτυξη, την ανάδειξη και την αξιοποίηση των καινοτόμων ιδεών της νέας γενιάς. Στόχος της Βιομηχανίας Τροφίμων, αλλά και του ΣΕΒΤ, είναι να υποστηρίξει τους νέους Έλληνες φοιτητές, που ασχολούνται με την επιστήμη των τροφίμων και θα γίνουν τα αυριανά στελέχη της, να τους δώσει τη δυνατότητα να έλθουν σε επαφή με την επιχειρηματικότητα και να προβάλει τη δυναμική τους και το δημιουργικό τους πνεύμα. Με τον διαγωνισμό, προσφέρουμε στα νέα παιδιά τα απαραίτητα εφόδια για να μπορέσουν να αναπτύξουν και να ενισχύσουν τις δεξιότητές τους, να αποδείξουν ότι όχι μόνο μπορούν να είναι μέσα στους λίγους που θα διακριθούν στην Ελλάδα και την Ευρώπη, αλλά μπορούν και να το κάνουν σε ένα κλάδο ζωτικής σημασίας, τη βιομηχανία Τροφίμων, χτίζοντας έτσι τη μελλοντική τους καριέρα.
Είναι επομένως πολλαπλό το όφελος αυτής της πρωτοβουλίας, που στηρίζει ο Σύνδεσμός μας, καθώς προωθεί τόσο τις προσπάθειες της νέας γενιάς, όσο και την επιχειρηματικότητα του τόπου μας, μέσα από την ανάπτυξη και αξιοποίηση πρωτοποριακών προϊόντων διατροφής.
Μέσα στα χρόνια κάποια από τα καινοτόμα προϊόντα, που έχουν συμμετάσχει και αναδειχθεί μέσω του Διαγωνισμού, έχουν βρει τον δρόμο τους στην αγορά. Η πορεία των προϊόντων αυτών δείχνει ότι εφόσον υπάρχει μία καλή καινοτόμα ιδέα, ένα ρεαλιστικό και ανταγωνιστικό επιχειρηματικό πλάνο, οι ιδέες μπορούν να βρουν ανταπόκριση στην πραγματική αγορά.

_ Ποια ήταν η φετινή εμπειρία του διαγωνισμού ECOTROPHELIA 2021;
_ Φέτος, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών εξαιτίας της πανδημίας, ο Διαγωνισμός διεξήχθη στις 13 Σεπτεμβρίου, με φυσική παρουσία μόνο των διαγωνιζόμενων ομάδων και της Εθνικής Κριτικής Επιτροπής, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Η Τελετή Βράβευσης μεταδόθηκε ζωντανά μέσω live-streaming. Οι συμμετέχουσες ομάδες ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο κάλεσμα μας, συναγωνίστηκαν με αξιοθαύμαστο πάθος και άφησαν το στίγμα τους, αναπτύσσοντας πρωτοποριακά προϊόντα διατροφής.
Μετά από μία δύσκολη διαδικασία επιλογής, στην τελική φάση του Διαγωνισμού έφτασαν 10 ομάδες φοιτητών, οι οποίες παρουσίασαν με πραγματικό επαγγελματισμό τα προϊόντα τους στην Εθνική Κριτική Επιτροπή.

Το 1ο βραβείο κατέκτησε η ομάδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου – Σχολή Χημικών Μηχανικών, για το προϊόν Nutri Salad Bars, αλμυρή μπάρα δημητριακών με άρωμα Μεσογείου. Η νικήτρια ομάδα θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό. Το 2ο βραβείο κέρδισε η ομάδα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Τμήμα Χημικών Μηχανικών, για το προϊόν OLIVENA, vegan προϊόν βρώμης & πρωτεΐνης αρακά, το οποίο συνοδεύεται από ελληνικό παρθένο ελαιόλαδο.

Το 3ο βραβείο απέσπασε η ομάδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου – Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής, για το προϊόν MυροβλήΤeas, έναν καινοτόμο κύβο βιολογικών βοτάνων και μελιού, που διαλύεται εύκολα στο νερό για παραγωγή ροφήματος. Τιμητική διάκριση για την «Καλύτερη Παρουσίαση» απονεμήθηκε στην ομάδα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων & Τεχνολογίας, για το προϊόν Softies Homestyle Snack, αλμυρά γεμιστά pillows χωρίς γλουτένη, με φυσικά αντιοξειδωτικά.

Τέλος, τιμητική διάκριση για το «Καλύτερο Πλάνο Μάρκετινγκ & Εμπορίας» απονεμήθηκε στην ομάδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, για το προϊόν Feel Your Oats, βιολογικό vegan σνακ προζυμιού βρώμης, με φυτικές ίνες, β-γλυκάνη, χωρίς πρόσθετα σάκχαρα και συντηρητικά. Η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών θα συνεχίσει σταθερά να αναδεικνύει και να αξιοποιεί τις καινοτόμες ιδέες της νέας γενιάς!