Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να οδηγήσει τη δημιουργικότητα σε νέα ύψη; Ή μήπως μας αφαιρεί κάτι το ουσιαστικά ανθρώπινο;
Η ιδέα της τεχνητής νοημοσύνης να ενισχύει ή να επαναπροσδιορίζει την ανθρώπινη δημιουργικότητα έχει εξερευνηθεί σε διάφορα έργα επιστημονικής φαντασίας ανά τα χρόνια. Στο “A Closed and Common Orbit” της Becky Chambers, η ΑΙ Lovelace πρέπει να προσαρμοστεί σε ένα ανθρώπινο σώμα και να αντιμετωπίσει προκλήσεις που αφορούν την ταυτότητα και τη δημιουργικότητα, θίγοντας το φιλοσοφικό ερώτημα αν μια μηχανή μπορεί πραγματικά να βιώσει ή να εκφράσει τη δημιουργικότητα με τον ίδιο τρόπο όπως οι άνθρωποι.
Κι αν αυτή η ιδέα αναγεννιόταν μέσα από σελίδες και πρώιμες συζητήσεις τα προηγούμενα χρόνια, το case που ακολουθεί ζει ανάμεσά μας. Μια ετικέτα που σχεδιάζεται αυτόματα, προσαρμοσμένη στις προτιμήσεις του καταναλωτή, βασισμένη σε αλγόριθμους και δεδομένα. Η Coca-Cola έδωσε στο παιχνίδι μια άλλη διάσταση, τρέχοντας την καμπάνια «Coca-Cola’s Creations», όπου η τεχνητή νοημοσύνη δεν δημιούργησε απλώς ετικέτες με βάση την όποια αισθητική, αλλά πρόσφερε μια προσωποποιημένη εμπειρία για κάθε καταναλωτή. Είναι αυτός ένας τρόπος που ορίζεται η δημιουργικότητα πλέον;
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία προχωρά πιο γρήγορα από τις ανθρώπινες προθέσεις, η απάντηση αναπροσαρμόζεται και είναι πάντα υπό προϋποθέσεις. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι πια ένα εργαλείο της μηχανικής, αλλά μια πλατφόρμα πάνω στην οποία επαναπροσδιορίζεται η ίδια η δημιουργικότητα. Ο Αντώνης Ποταμίτης, Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης των Packaging Awards επισήμανε, μεταξύ άλλων, στην τελετή απονομής ότι «η τεχνολογία σήμερα είναι συνυφασμένη με την τεχνητή νοημοσύνη, θέμα το οποίο σίγουρα θα μας απασχολήσει πολύ τα επόμενα χρόνια. Εφεξής θα πρέπει να αναζητούμε αν κάποιος στους τομείς της συσκευασίας και της εκτύπωσης έχει δουλέψει με τη βοήθεια του AI καθώς και το πού κρύβεται η δημιουργικότητα».
Ένα από τα πολλά παραδείγματα εκεί έξω είναι και της HP Indigo, η οποία αξιοποιεί την AI για να εξαλείψει τα εμπόδια που κάποτε καθιστούσαν τις μαζικές παραγγελίες στην εκτύπωση αργές και ακριβές. Με την τεχνητή νοημοσύνη, η παραγωγή γίνεται ευέλικτη και προσωποποιημένη, χωρίς να θυσιάζεται η ποιότητα ή η ταχύτητα. Η βιομηχανία εκτύπωσης εισέρχεται σε μια νέα φάση. Αλλά τι συμβαίνει με τη δημιουργικότητα; Χάνεται μέσα στα δεδομένα ή, αντίθετα, αναδεικνύεται μέσα από αυτά;
Από μια σκοπιά, η τεχνητή νοημοσύνη δεν αφαιρεί τίποτα από τη δημιουργικότητα. Αντίθετα, της δίνει νέα διάσταση. Οι σχεδιαστές δεν περιορίζονται πλέον από τις χρονοβόρες διαδικασίες παραγωγής και μπορούν να επικεντρωθούν σε αυτό που πραγματικά έχει σημασία: τη στρατηγική και την πρωτοτυπία. Ίσως έχουμε φτάσει στην εποχή όπου οι ιδέες μπορούν να υλοποιηθούν γρήγορα και αποτελεσματικά. Αλλά ποιος ορίζει τα όρια αυτής της δημιουργικότητας; Είναι η ανατολή μιας νέας εποχής στη βιομηχανία της συσκευασίας και της εκτύπωσης, όπου η δημιουργικότητα επαναπροσδιορίζεται μέσα από την τεχνολογική καινοτομία; Ή μήπως βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την εξάλειψη της παραδοσιακής έννοιας του δημιουργού;
Όποια κι αν είναι η απάντηση, το μέλλον της συσκευασίας δεν μπορεί να αγνοήσει την τεχνητή νοημοσύνη. Δεν είναι απλώς μια τάση, είναι μια πραγματικότητα που διαμορφώνει ήδη το μέλλον. Η AI προσφέρει νέες δυνατότητες, ανατρέπει τα δεδομένα και ορίζει το πεδίο της δημιουργικότητας με τρόπους που δεν είχαμε φανταστεί. Το ερώτημα πλέον δεν είναι αν θα τη χρησιμοποιήσουμε. Είναι πώς θα επιλέξουμε να τη χρησιμοποιήσουμε.