Η επιτυχία στη βιομηχανία εξαρτάται από το συνδυασμό της έξυπνης διαχείρισης κινδύνου και της λειτουργικής αποτελεσματικότητας με την καινοτομία και την αυτοματοποίηση. Με τις κατάλληλες στρατηγικές και με επιχειρησιακή τεχνογνωσία, θα επιτευχθεί ένα εργοστάσιο καθαρό, συμβατό και ασφαλές, ενώ θα ενισχυθούν οι ίδιοι οι άνθρωποι που το απαρτίζουν.
Τα εργοστάσια είναι πολύπλοκοι ζωντανοί χώροι, που απαιτούν λεπτούς χειρισμούς για να διασφαλιστεί ότι η παραγωγή θα λειτουργεί χωρίς διακοπές στα βέλτιστα επίπεδα. Για έναν Facility Manager που μόλις αναλαμβάνει έναν ρόλο σε ένα περιβάλλον παραγωγής, είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσει πόσο κρίσιμη είναι η λειτουργία του εργοστασίου για την επιχείρηση. Η διαχείριση εγκαταστάσεων (FM) έχει εξελιχθεί σε έναν σημαντικό, ακμάζοντα επιχειρηματικό τομέα και, ως κλάδος, συνεχίζει να αναπτύσσεται σε όλο τον κόσμο. Οι καλά διαχειριζόμενοι χώροι και κτίρια επιτρέπουν στους οργανισμούς να λειτουργούν στο πιο αποτελεσματικά επιτυγχάνοντας συνεργασίες και προσφέροντας πραγματική προστιθέμενη αξία στη βασική δραστηριότητα του οργανισμού.
Η διαχείριση των εγκαταστάσεων παραγωγής είναι η διαδικασία διαχείρισης των λειτουργιών και συντήρησης των εγκαταστάσεων παραγωγής. Αυτό περιλαμβάνει τη διασφάλιση ότι η εγκατάσταση είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις παραγωγής, διατηρώντας παράλληλα ένα ασφαλές και καθαρό περιβάλλον για τους εργαζόμενους. Η σημασία του Facility Management σε έναν πολυσχιδή οργανισμό είναι διττή: Αφενός διαμορφώνει περιβάλλον ουσιαστικού ελέγχου των προϋπολογισμών για τις υποστηρικτικές λειτουργίες, αυξάνοντας τη μακροβιότητα των ακινήτων/εξοπλισμού και αφετέρου απελευθερώνει ουσιαστικό χρόνο από τα στελέχη εταιρειών ώστε να αντιμετωπίσουν δεκάδες άλλες εσωτερικές υποχρεώσεις σε έναν κόσμο που η αναλογία χρόνου εργασίας και ποιότητας ζωής έχει αλλάξει.
Το Facility management στο επίκεντρο
Η πανδημία του COVID-19 έχει αλλάξει τον τρόπο που εργαζόμαστε όσο και η Βιομηχανική Επανάσταση ή η έλευση του Διαδικτύου. Επιτάχυνε την αύξηση της απομακρυσμένης εργασίας, ενώ έδωσε έμφαση στην ευελιξία, την εμπειρία των εργαζομένων και τη σωματική και ψυχική υγεία. Οι τελευταίες τάσεις στη διαχείριση εγκαταστάσεων αντικατοπτρίζουν αυτές τις μεταβαλλόμενες προτεραιότητες και την ανάγκη υιοθέτησης νέων πολιτικών και τεχνολογίας για την υποστήριξή τους.
Όπως λέει ο Παναγιώτης Αδαμαντιάδης, Head of Retail & K/A Foodservice στην Alfa Pastry και Board member, ECR Hellas: «ένας οργανισμός δεσμεύεται προς τους καταναλωτές του για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που διαθέτει. Αυτό που πρέπει να πετυχαίνει είναι η δέσμευση του αυτή να την τηρεί 365 μέρες τον χρόνο 24 ώρες το 24 ωρο χωρίς να παρεκκλίνει απο αυτό. Και το facility management έρχεται να βοηθήσει ώστε να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα την υπόσχεση αυτή». Σύμφωνα με τον κ. Αδαμαντιάδη, αυτό γινόταν πάντα σε πολλές επιχειρήσεις από πολλά τμήματα εσωτερικά, αλλά τώρα το Facility Management έρχεται ως διαδικασία να ομαδοποιήσει όλες αυτές τις ενέργειες να ενσωματωθούν σε διαδικασίες μέσα στον οργανισμό για να διατηρήσουν και να αναπτύξουν την αποτελεσματικότητα των κύριων δραστηριοτήτων του.
Στο πλαίσιο αυτό ενσωματώνει πολλαπλές αρχές όπως η διαχείρηση κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς είναι βασικός παράγοντας λειτουργίας όλη της εταιρείας. Κατά τον κ. Αδαμαντιάδη, η καλύτερη διαχείριση των κτιριακών εγκαταστάσεων από εξειδικευμένους ανθρώπους εσωτερικά ή εξωτερικούς συμβούλους βοηθάει στη μείωση του κόστους. «Η εξειδικευμένη Διαχείριση Εγκαταστάσεων είναι απαραίτητη για το σχεδιασμό, τη διαχείριση, τη συντήρηση και λειτουργία τέτοιων κτιριακών εγκαταστάσεων» τονίζει.
Σύμμαχος για τη βιομηχανία και τις επιχειρήσεις
Η ουσία είναι πως ο κλάδος του Facility Management μπορεί να αποτελέσει έναν πολύτιμο σύμμαχο, τόσο για τον κλάδο της βιομηχανίας όσο και για τον κλάδο των επιχειρήσεων. Και οι μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος είναι η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση της καινοτομίας και της τεχνολογίας, καθώς και οι αλλαγές στον τρόπο εργασίας σε συνδυασμό με τη διαχείριση του κόστους. Το μεγαλύτερο πυλώνα ανάπτυξης του κλάδου στην Ελλάδα αποτελούν τα κτίρια γραφείων, εγχώριων και πολυεθνικών εταιρειών.
Η άνοδος της προληπτικής συντήρησης
H προληπτική συντήρηση είναι μια μέθοδος για τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της αποδοτικότητας. Η λήψη μέτρων προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας θα κάνει την τάση αυτή πιο διαδεδομένη. Παρόλο που πρόκειται για μια τάση που αφορά στη διαχείριση εγκαταστάσεων που έχει σημειώσει ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, πάρα πολλοί οργανισμοί εξακολουθούν να εφαρμόζουν πρακτικές αντιδραστικής συντήρησης, οι οποίες είναι πιο δαπανηρές και αναποτελεσματικές από τον εκ των προτέρων προγραμματισμό των εργασιών. Όταν οι ομάδες χρησιμοποιούν το λογισμικό FM που υπάρχει και κατανοούν πώς λειτουργεί ένα περιουσιακό στοιχείο, η συντήρηση μπορεί να προβλεφθεί για να διατηρηθεί η βέλτιστη λειτουργία του. Σε περίπτωση βλάβης του περιουσιακού στοιχείου, απαιτείται αντικατάσταση – αυτό καταναλώνει μεγαλύτερη ποσότητα πόρων τόσο για την κατασκευή νέων ανταλλακτικών όσο και για την αποτελεσματική διάθεση των παλαιών. Με την προγνωστική συντήρηση όμως, αυτή η σπατάλη μπορεί να ελαχιστοποιηθεί σημαντικά.
Τα νέα δεδομένα στη διαχείριση εγκαταστάσεων
Αναντίρρητα, το τελευταίο διάστημα οι εταιρείες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο πόσο σημαντική είναι η διαχείριση των εγκαταστάσεων. Ατυχήματα που συνέβησαν σε εγκαταστάσεις, όπως πολυώροφα κτίρια, έκαναν την εταιρεία να βελτιώσει την ασφάλεια και την προστασία των εγκαταστάσεων, ώστε να μην προκαλέσουν ξανά απώλειες. Η διαχείριση εγκαταστάσεων αναπτύσσεται σήμερα και αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020 η αξία της ήταν 39,5 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά το 2025 αναμένεται να φτάσει τα 65,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Σε αυτά τα νέα δεδομένα συνέβαλαν η τεχνολογία αλλά και οι κοινωνικές αλλαγές που έχουν αλλάξει πια τον τρόπο διαχείρισης των εγκαταστάσεων και πολλές εργασίες που παλαιότερα γίνονταν με το χειροκίνητα γίνονται πλέον αυτόματα. Η διαχείριση εγκαταστάσεων αφορά τη λειτουργία, την ασφάλεια και την αποδοτικότητα των κτιρίων. Καθώς όμως η έλευση του ψηφιακού μετασχηματισμού έχει επηρεάσει πολλούς κλάδους, η διαχείριση εγκαταστάσεων δεν αποτελεί εξαίρεση.
Το παράδειγμα της Boston Scientific
Ως εταιρεία ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, η αμερικανική Boston Scientific στοχεύει να παραμείνει στην αιχμή της προηγμένης τεχνολογίας. Μεταφέροντας το πνεύμα της καινοτομίας στον χώρο των εγκαταστάσεων, το 2014 η εταιρεία μετέφερε την παγκόσμια έδρα της, η οποία περιλάμβανε ένα πολύπλευρο κατασκευαστικό έργο που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2014. Σχεδιασμένο από την Margulies Perruzzi Architects (MPA) με έδρα τη Βοστώνη, το νέο τετραώροφο κτίριο έφερε 118.000 τ.μ δημιουργικά σχεδιασμένου χώρου στην τοποθεσία της εταιρείας στο Marlborough, MA. Τώρα χρησιμεύει ως η τέταρτη πλευρά του τετραγώνου της πανεπιστημιούπολης της εταιρείας.
Αυτό το νέο κτίριο ήταν η πρώτη προσθήκη του Boston Scientific στην πανεπιστημιούπολη των 500.000 τετραγωνικών ποδιών, επανατοποθετώντας τον εταιρικό χώρο εργασίας από το Natick, MA στο Marlborough. Στο πλαίσιο του έργου, ένας βασικός στόχος ήταν να βοηθήσει στη μεταμόρφωση της κουλτούρας της Boston Scientific, σύμφωνα με τον Paul Donhauser, διευθυντή παγκόσμιων λειτουργιών εγκαταστάσεων, ακίνητης περιουσίας και στρατηγικής στο χώρο εργασίας. «Η εταιρεία είχε περάσει από μια αλλαγή ηγεσίας με έναν νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο, καθώς αναβάθμισε και τη δήλωση αποστολής, τις στρατηγικές επιταγές και τις βασικές αξίες της», εξηγεί ο Donhauser. «Ο στόχος της διαχείρισης των εγκαταστάσεων ήταν να αλλάξει το δομημένο περιβάλλον για να ευθυγραμμιστεί καλύτερα με αυτές τις πολιτιστικές αλλαγές».
Η εταιρεία λειτουργούσε τα κεντρικά της γραφεία στο Natick από το 1993, και ο χώρος αυτός ήταν κατά 70% γραφεία και 30% ανοιχτοί χώροι. «Έμοιαζε παλιό και κουρασμένο», λέει ο Donhauser. «Απλώς δεν αντιπροσώπευε τις νέες μας αξίες». Η ομάδα του λοιπόν εξέτασε όλες τις κτηματομεσιτικές εκμεταλλεύσεις της εταιρείας, οι οποίες περιελάμβαναν επίσης την υπάρχουσα πανεπιστημιούπολη στο Marlborough που είχε αγοραστεί το 2003. Έθεσαν στον εαυτό τους ερωτήσεις όπως: Ποιος ήταν ο καλύτερος τρόπος για την ανάπτυξη υποδομής για την υποστήριξη των νέων εταιρικών αξιών; Πού ζούσε το εργατικό δυναμικό, καθώς και οι υποψήφιοι εργαζόμενοι; Τι είδους ταλέντο προσπαθούσε να στοχεύσει και να διατηρήσει η εταιρεία;
Αποφάσισαν ότι η τοποθεσία του Marlborough θα δημιουργούσε την καλύτερη ευκαιρία για να ευθυγραμμίσουν όλους αυτούς τους στόχους και αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα νέο κτίριο για να δημιουργήσουν ακριβώς αυτό που ήθελαν. Ωστόσο, δεδομένου ότι το Marlborough είναι 15 με 20 λεπτά πιο μακριά από τη Βοστώνη από το Natick, οι υπεύθυνοι για το σχεδιασμό κατέβαλλαν υπερβολικά μέτρα για να προσελκύσουν τους σημερινούς και τους μελλοντικούς υπαλλήλους δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη πανεπιστημιούπολη με ανέσεις που θα μπορούσαν να αναμένονται σε ένα πιο αστικό περιβάλλον. Αυτά περιλαμβάνουν παιδικό σταθμό, γυμναστήριο, κομμωτήριο, στεγνό καθάρισμα και αθλητικά γήπεδα.
Επιπλέον, ένα λεωφορείο με ασύρματη συνδεσιμότητα και καφετιέρες παραλαμβάνει υπαλλήλους στη Βοστώνη και τους οδηγεί στην πανεπιστημιούπολη του Marlborough. Καθοδηγώντας το έργο από την έναρξή του το 2012, ο Donhauser τόνισε ότι ιδέα ήταν να μειωθεί το αποτύπωμα ακίνητης περιουσίας της εταιρείας, να δημιουργηθεί ένα ενεργητικό και συνεργατικό περιβάλλον εργασίας και να ανανεωθεί η εμφάνιση και η αίσθηση του φυσικού χώρου. Ξεκίνησε μια διαδικασία διαχείρισης αλλαγών, εξισορροπώντας το μήνυμα της εξοικονόμησης χρημάτων και της δημιουργίας ενός πιο σύγχρονου χώρου εργασίας σενάρια για το κτίριο. Ως εκτελεστικός διευθυντής του έργου, ο Donhauser επέβλεψε μια διαλειτουργική ομάδα που περιλάμβανε εγκαταστάσεις, ανθρώπινο δυναμικό, ποιότητα, νομικές και ρυθμιστικές λειτουργίες. Διαχειρίστηκε το έργο με τους ηγέτες από καθεμία από αυτές τις ομάδες, λαμβάνοντας υπόψη τις επιχειρησιακές και επιχειρηματικές προεκτάσεις που περιλαμβάνουν μια σειρά από άλλες οργανωτικές μονάδες. Ως ένα μόνο παράδειγμα, η μετάβαση σε νέα κεντρικά γραφεία απαιτούσε αλλαγή ετικετών σε χιλιάδες προϊόντα.
Ο Marc Margulies, LEED AP, Διευθυντής του MPA, προσθέτει ότι ένας πρωταρχικός λόγος για την κατασκευή αυτού του νέου κτιρίου ήταν η δημιουργία ενός περιβάλλοντος πανεπιστημιούπολης όπου η ανώτερη ηγεσία στα κεντρικά γραφεία θα μπορούσε να είναι πιο κοντά στο προσωπικό που κάνει πραγματικά την έρευνα και την ανάπτυξη προϊόντων – μια δυναμική που θα ήταν ωφέλιμο για όλους. Το κτίριο αποτελείται από 75% ανοιχτό χώρο και διαθέτει φωτισμό εργασιών LED και ζώνη λευκού θορύβου που μπορεί να ρυθμιστεί και να βαθμονομηθεί. Ο κεντρικός χώρος περιλαμβάνει «αίθουσες» για μη προγραμματισμένες ανεπίσημες και περιστασιακές συναντήσεις με hot spots Wi-Fi, άνετα καθίσματα και τηλεδιάσκεψη για συνεργασία.
Οι τεχνολογικές τάσεις στον κλάδο του FM
Το άνοιγμα των διαδικασιών, η ανάλυση της απόδοσης των δεδομένων, η παραγωγικότητα των χώρων εργασίας και η βιωσιμότητα είναι λόγοι για να μετασχηματιστούν οι εγκαταστάσεις. Ακολουθούν ορισμένες τρέχουσες τάσεις στη διαχείριση εγκαταστάσεων.
1. Μηχανική μάθηση και προγνωστική ανάλυση: Σήμερα οι οργανισμοί χρησιμοποιούν τη μηχανική μάθηση σε πολλά συστήματα για να διευκολύνουν την εργασία τους αλλά και να βοηθήσουν τη λήψη αποφάσεων. Οι τάσεις της μηχανικής μάθησης αρχίζουν να χρησιμοποιούνται ευρέως στη διαχείριση εγκαταστάσεων, ιδίως όταν συνεργάζονται με την προγνωστική ανάλυση. Είναι αξιοσημείωτο δε ότι η μηχανική μάθηση δεν αφορά μόνο τη χρήση αλγορίθμων που έχουν ήδη προγραμματιστεί. Περιλαμβάνει επίσης την εξέταση των δεδομένων που συλλέγουν οι οργανισμοί. Η μηχανή λοιπόν θα εξετάσει μεγάλες ομάδες δεδομένων για να βρει μοτίβα, τάσεις και νέες ιδέες. Αρκετά συχνά, οι εταιρείες χρησιμοποιούν μεθόδους σημασιολογικής τμηματοποίησης για να κάνουν τα οπτικά δεδομένα πιο παραγωγικά για το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης τους, ώστε η διαδικασία αυτοματοποίησης να είναι επιτυχής. Η μηχανική μάθηση χρησιμοποιεί δεδομένα αισθητήρων IoT για να προβλέψει πώς θα αποδώσει κάθε εγκατάσταση. Μάλιστα, επειδή είναι τόσο αποτελεσματική, οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων δεν χρειάζεται να κοιτάζουν πολύ συχνά το ταμπλό. Αντ’ αυτού, μπορούν να βλέπουν τα αποτελέσματα των αναλύσεων της μηχανικής μάθησης.
2. IoT: Το Διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT) είναι μια τάση που χρησιμοποιείται συχνά στη διαχείριση εγκαταστάσεων. Το IoT αποτελείται από αντικείμενα που έχουν ενσωματωμένη τεχνολογία, όπως αισθητήρες ή μηχανήματα. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται προκειμένου οι οργανισμοί να ελέγχουν, να συνδέουν και να μοιράζονται δεδομένα με συσκευές που είναι συνδεδεμένες στο διαδίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο εργασίας, επιτυγχάνεται η διαχείριση εγκαταστάσεων που βασίζεται στο IoT. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της διαχείρισης εγκαταστάσεων θα διευκολύνει τις εταιρείες να συλλέγουν ακριβή και αποτελεσματικά δεδομένα σχετικά με τις εγκαταστάσεις, τα οποία θα τους βοηθήσουν να καταλάβουν πώς λειτουργούν. Ένα άλλο πλεονέκτημα της χρήσης του IoT είναι ότι είναι φιλικό προς το περιβάλλον καθώς καταναλώνει λιγότερη ενέργεια.
3. Mobile-first: Η ταχεία ανάπτυξη της τεχνολογίας αλλάζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις κινητές συσκευές στην εργασία τους. Με όλες τις εργασίες που πραγματοποιούν σε κινητές συσκευές, η εργασία θα είναι πιο εύκολη και θα έχουν τη δυνατότητα να την ελέγχουν αμέσως. Ο προϋπολογισμός θα μειωθεί επίσης, επειδή μπορούν να κάνουν όλες τις εργασίες στην παλάμη του χεριού τους. Ειδικά στη διαχείριση εγκαταστάσεων, οι εταιρείες άρχισαν να απολαμβάνουν την τάση της διαχείρισης μέσω κινητών συσκευών. Οπουδήποτε και οποτεδήποτε, είναι σε θέση να παρακολουθούν τις εγκαταστάσεις. Μπορούν να κάνουν παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, γεγονός που καθιστά δυνατή τη γρήγορη δράση, ενώ οι αναφορές εγκαταστάσεων είναι εύκολο να ληφθούν.
4. Big data: Καθώς το Διαδίκτυο των πραγμάτων (IoT) αναπτύσσεται, όλο και περισσότερα συστήματα πρέπει να χρησιμοποιούν μεγάλα δεδομένα. Το IoT δεν παρέχει στους διαχειριστές αρκετές πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να αναλύσουν τα δεδομένα. Έτσι, χρησιμοποιούνται τα Big Data για να αναλυθούν οι πληροφορίες που λαμβάνονται, οι οποίες στη συνέχεια θα οδηγήσουν στα καλύτερα και πιο χρήσιμα συμπεράσματα. Τα Μεγάλα Δεδομένα είναι πολύ χρήσιμα στη διαχείριση εγκαταστάσεων, επειδή κάνουν την εργασία να πηγαίνει πιο γρήγορα. Με τα Μεγάλα Δεδομένα, οι οργανισμοί μπορούν να παρακολουθήσουν τους επιχειρηματικούς στόχους τόσο για τη συντήρηση όσο και για τις λειτουργίες. Επιπλέον, η χρήση των Big Data μπορεί επίσης να διασφαλίσει ότι ο εξοπλισμός λειτουργεί καλά, ότι παρακολουθούνται καλά οι αισθητήρες και ότι οι βλάβες εντοπίζονται με χρήσιμο τρόπο. Επίσης, γίνεται δυνατή η πρόσβαση στα δεδομένα εν κινήσει και σε πραγματικό χρόνο, γεγονός που διευκολύνει την παρακολούθηση.
5. Απομακρυσμένη παρακολούθηση του FM: Δεδομένου ότι η απομακρυσμένη παρακολούθηση έχει γίνει ευκολότερη και πιο προσιτή τα τελευταία χρόνια, πολλοί οργανισμοί έχουν επωφεληθεί από αυτή την τεχνολογία. Από ένα μόνο σημείο, χρησιμοποιώντας ασύρματους αισθητήρες, κάμερες και άλλες τεχνολογίες, είναι δυνατή η παρακολούθηση διαφόρων συστημάτων, όπως η κατανάλωση νερού, η ασφάλεια του κτιρίου, η ποιότητα του αέρα, η θερμοκρασία και άλλα. Η απομακρυσμένη παρακολούθηση FM θα είναι ακόμη πιο σημαντική στην περίπτωση διασκορπισμένων ακινήτων. ‘Έτσι, η αξιοποίηση αυτών των δεδομένων θα βοηθήσει τους οργανισμούς να προσδιορίσουν τον τρόπο χρήσης των χώρων και να βελτιστοποιήσουν τη χρήση για την καλύτερη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων. Θα είναι ευκολότερο να εντοπίζονται πρότυπα που επιτρέπουν την αποτελεσματικότερη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων, να σχεδιάζεται η συντήρηση σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες αντί να ακολουθείται ένα σταθερό χρονοδιάγραμμα και να μετρώνται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις για την υποστήριξη προγραμμάτων βιωσιμότητας.
Ευθύνη για το περιβάλλον και την κοινωνία
Σε αντίθεση προηγούμενα έτη, τα περιβαλλοντικά ζητήματα και η κλιματική αλλαγή είναι σε περίοπτη θέση αυτή τη περίοδο. Η αυξανόμενη συνειδητοποίηση της ανάγκης προστασίας της υγείας του πλανήτη μας οδηγεί στη θέσπιση κανονισμών, και η διαδικασία αυτή θα συνεχιστεί. Σήμερα, οι διαχειριστές εγκαταστάσεων θα πρέπει να γνωρίζουν πώς η βιωσιμότητα μπορεί να μειώσει το κόστος, να αυξήσει την εμπορευσιμότητα των εγκαταστάσεών τους, να βελτιώσει την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων και επίσης θα ενισχύσει τη φήμη των εγκαταστάσεών του οργανισμού. Αδιαμφισβήτητα, τα κτίρια και οι οργανισμοί θα πρέπει να μειώσουν το ανθρακικό τους αποτύπωμα ως αποτέλεσμα αυτών των κανονισμών. Αναμένεται ότι όλο και περισσότεροι οργανισμοί FM θα κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση τα επόμενα χρόνια, με σημαντικό ρόλο στις στρατηγικές ESG. Το μέλλον στη διαχείριση των οργανισμών θα είναι σίγουρα βιώσιμο και περιβαλλοντικά προσανατολισμένο.